Stefanie  Van Snick
Stefanie Van Snick
Marketing Manager
30/11/2018
Wie nog geen hoofdstuk over sonic branding in het brandbook heeft, kan daar maar beter snel aan beginnen. Want we staan aan de drempel van een heuse audiorevolutie. Dat en meer staken we op tijdens SONIQ by Var, hét event dat focust op de ‘power of sound’.

De eerste editie, op 15 november 2018 in het iconische Flagey-gebouw, legde de focus op het belang van sonic branding. Var stelde er ook de vernieuwde Diva-test 3.0 voor, dat nog verfijnder de impact van campagnes meet.

Onze 5 hoogtepunten?

1. Radio blijft een rots in de branding.

Onze ceo Saskia Schatteman stelde nerveuze adverteerders meteen gerust:

  • In de mediastorm waarin we nu leven, luistert 75% van de Belgen dagelijks meer dan 4 uur naar de radio (CIM RAM, Noorden, mei-aug. 2018).
  • Cijfers tonen ook aan dat er nog veel groeimarge is in digitaal luisteren (vandaag is dat nog maar 21%)
2. Aandacht voor je sound op alle touchpoints.

Welkom in de brave new world van audio branding! Julian Treasure, sound en communication expert, co-founder Sound Agency en TED-talkspreker, roept op om brand sound guidelines vast te leggen in je brand book.

Meer weten? Lees de highlights van Julian Treasure’s keynote speech.

3. Flexibel én consistent in je audio-identiteit.

Om je audio-identiteit te bepalen, kan je een beroep doen op gespecialiseerde bureaus. Cédric Engels van Sonhouse legde uit hoe hij merken - zoals Spa of Coolblue - helpt met het bepalen van hun audio-identiteit.

Meer weten? Lees de sonic branding tips van Cédric Engels.

4. Nieuw in DIVA

Samen met InSites Consulting vernieuwde Var de DIVA-test, met respect voor de klassieke KPI’s. Dirk Soetens, research manager bij Var en Hakim Zemni van InSites Consulting lichten toe wat er is veranderd en waarom.

5. De zoektocht naar de beste sonic branding cases start… vandaag.

Als kers op de taart stelde Rudi Janssens, Director Business Radio Unit Var, de SONIQ Award 2019 voor. Var gaat samen met een jury van experten op zoek naar de beste sonic branding cases aan de hand van de DIVA-test. Laat dus van je horen!

Meer weten over SONIQ en DIVA 3.0?

De komende weken en maanden onthullen we meer over impliciete meettechnieken, gamification-technieken, resultaten van geteste campagnes … Mis niets, schrijf je nu in op onze maandelijkse nieuwsbrief.