Stefan Delaeter
Stefan Delaeter
Market Intelligence Manager
19/02/2020
Deze week maakte het CIM de resultaten* van het radio-onderzoek voor de periode september – december 2019 bekend. Dit zijn de belangrijkste inzichten voor je radioplanning*:

VRT-radio

Wekelijks luisteren 91% van de Vlamingen naar radio en 70% naar de VRT-radiozenders. Met dagelijks bijna 3 miljoen luisteraars en een gestegen marktaandeel van 62% sluiten de VRT-radiozenders het najaar mooi af.

Radio 2 blijft de grootste familie van Vlaanderen met een marktaandeel van 30,9% en weet dagelijks meer dan 1,3 miljoen luisteraars te bekoren. Radio 1 staat sterk met een marktaandeel van 8,1% dankzij een langere luisterduur (151 minuten per dag). Op de commerciële doelgroep 18-44 staat Studio Brussel in pole position (21,1%), gevolgd door MNM (19,6%). Samen bereiken ze wekelijks meer dan 1,1 miljoen luisteraars in deze leeftijdsgroep.

* Bron: CIM RAM, sept.-dec. '19, ma-zo, 6-22u

Luistergedrag stijgt bij jongeren

Zowel het dagelijks bereik steeg met bijna 5%, als het luistergedrag bij de jongeren tijdens deze laatste golf. De SuperSelexy-combinatie StuBru + MNM heeft het sterkste marktaandeel van alle combinaties op 18-44 (40,6%), 15-34 (44,0%) en 18-54 (34,0%). Samen vormen beide radiozenders het grootste bereik naar jongeren in Vlaanderen.
 
* Bron: CIM RAM, jan.-dec. '19, ma-zo, 6-22u
 
Benieuwd naar de gedetailleerde resultaten van de periode augustus 2019 – januari 2020? In onderstaande infografiek vind je de belangrijkste inzichten over het luistergedrag in Vlaanderen en de cijfers van de VRT-radio’s op hun kerndoelgroepen.
Block image

Download hieronder de volledige pdf-versie van de infografiek :

200218 CIM RAM Infografiek
Download

Meer info?

Contacteer het radioteam voor een diepgaande analyse van de resultaten op de doelgroep van jouw merk.