YoungDogs Belgium
YoungDogs Belgium
28/06/2018

"WOOF-WOOF, DEZE RADIO CANNES ONS KRIJGEN!"

YoungDogs Belgium organiseert elk jaar meerdere pitches voor jonge creatieven om hun talent bot te vieren op een echte briefing. Dit jaar deed een groep van 14 jonge honden inspiratie op tijdens de Cannes Lions. We vroegen hen om eerlijk enkele radiocases te beoordelen. Dat deden ze met veel kwispelend plezier.

Eerlijk is eerlijk, van een radiobriefing gaat ons hart als jonge creatieve pup niet altijd sneller slaan. Radio is zo’n medium waarbij je niet altijd weet wat je ermee kan doen. In theorie lijkt het makkelijk, maar dat is het vaak niet. In de eerste jaren als pups moet je massa’s scripts schrijven, vaak met weinig resultaat. Weinig airtime, wel heel veel woorden.
 
Maar mamma mia! In Cannes zijn we allemaal terug verliefd geworden op het prachtige medium dat radio is, dankzij de weelde aan schitterende radiocampagnes. In Cannes werd ons ook heel duidelijk dat radio zijn haar grenzen continu verbreedt. Spotify en tal van andere nieuwe platformen openen heel wat nieuwe mogelijkheden voor auditieve reclame. In die storm van innovatie en transformatie blijft de kracht van een geweldig idee de rots in de branding. 

De eenvoud die een goede radiospot vereist, het slimme concept waardoor de spot meteen opvalt en de zeer pure vorm van uitwerking – dat zijn unieke kenmerken“, aldus deze jonge honden.  
 
Aan straffe ideeën geen gebrek dit jaar. Dat bewijzen de volgende cases die ze selecteerden. Beluister de podcast waarin zij hun favorieten toelichten.

CASE 1: The voice of change for Europride 2018 (Akestam Holst Noa Stockholm)

- geselecteerd door Karen Fonteyne, winnaar van de Sunweb pitch en creative bij Duval Guillaume.

De kracht van radio zit vaak in de stem en het verhaal. Zoals in The Voice of change. Je hoort de stem van een transgender persoon evolueren tijdens zijn transformatieproces terwijl die de achterliggende problematiek uitlegt. Een simpel concept, maar het vroeg maanden werk. Het verhaal is eenvoudig en helder geschreven. De luisteraar begrijpt meteen waarover het gaat, de veranderende stem sleept je mee en zorgt ervoor dat je blijft luisteren en - in the end - meeleeft. 

 
CASE 2: The game that never was (Blu Radio) door Grey Columbia

- geselecteerd door Julian Lesceux en Bruno Giunta, winnaars van de Poetsbureau-pitch en creatief team bij Leo Burnett.
 

Het verhaal: Op 28 november 2016 vliegt een Braziliaans voetbalteam naar Colombia voor de finale van de Zuid-Amerikaanse beker. Een tragisch ongeluk zorgt er echter voor dat alle spelers overlijden tijdens een vliegtuigcrash.

Het idee: Eén jaar na het ongeluk eert Blu Radio het verongelukte team door de volledige wedstrijd live te simuleren.

Waarom we dat idee zo fantastisch vinden? Omdat het perfect de sterktes van radio gebruikt: emotie en verbeelding. Het publiek kon zich inbeelden hoe de wedstrijd eruit zag en kon meeleven met de emoties van een echte voetbalwedstrijd. En we vinden het zeker leuk omdat we hetzelfde idee hadden voor een pitch die we niet wonnen. Zut.

 

CASE 3: The Fastest Spot (Fedex) door White Rabbit Budapest

- geselecteerd door Eline Goethals, bestuurslid van YoungDogs Belgium en Strategic Director bij Happiness Brussels.

Mijn favoriete radiospots zijn poepsimpel. Geen lange verhalen of zingende mensen, maar een super simpel idee dat echt op een andere manier naar radio kijkt. Radio die je met plezier een aantal keer herbeluistert. Zoals deze spot voor Fedex. Millennial proof en zo leuk gevonden dat hij zelfs na de 10de keer luisteren me opnieuw blij maakt.

Ook het feit dat deze spot digitaal ‘platformproof’ is, maakt hem voor mij veel interessanter dan de typische epic long copy verhalen op radio. Graaf!
 

 
CASE 4: Sounds Delicious (Lidl) door BBDO Belgium

– geselecteerd door Roos Beesems en Milou Janissen, winnaars van de Studio 100 TV pitch en studenten aan Sint Lucas.

Wij vinden de LIDL radiospots ongelofelijk geweldig. Waarom? Omdat het een opvallend concept is dat verse producten op een verrassende manier promoot. Mensen worden geïnspireerd, en krijgen super veel zin om te koken! Als je hem hoort, weet je niet waarover het gaat, maar je bent wel nieuwsgierig naar de clou. Het is bovendien extra leuk dat dit Belgisch werk is. We zijn dan ook heel fier dat er drie Belgische winnaars zijn dit jaar.

CASE 5: Deaths (Lyrics Opera of Chicago) door Ogilvy Chicago

- geselecteerd door Cato Decoster, bestuurslid van YoungDogs Belgium en creative bij Make Lemonade.

In de Deaths-spot vertelt een zware, mannelijke voice een verhaal dat zo uit een dark en twisty horrorserie kan komen: de ene na de andere gruwelijke dood passeert de revue. De spot wordt volledig gedragen door de stem, die de luisteraar met verbeelding zelf de horrorscènes erbij laat fantaseren. Wat blijkt? Deze moorden spelen zich gewoon af in de Opera van Chicago. 

 

CASE 6: Uncensored Playlists (Reporters Without Borders) door DDB Group Germany Berlin

- geselecteerd door Maike Borms (creative bij Havas) en Matthew Lootens (creative bij LDV United), winnaars van de Quick pitch.

 
Wat er voor ons bovenuit stak was niet echt een radiospot, maar een heel mooi concept voor streamingdiensten: de uncensored playlists voor Reporters Without Borders. De naam zegt het al: dit zijn playlists met zelfgemaakte nummers die kritisch kijken naar bepaalde politici en politieke situaties. Streamingdiensten als Spotify en Deezer zijn namelijk de enige kanalen die in streng gecontroleerde landen vaak niet worden geblokkeerd.
 
Waarom we deze case kozen? Eigenlijk heel erg simpel, door het ‘Waarom is dit nog niet eerder gedaan?’- gevoel. Een typische emotie die alleen de beste ideeën kunnen opwekken.

 


CASE 7: The Alternatives (Prostate Cancer Canada) door McCann Canada Toronto

- geselecteerd door Barbara Dzikanowice, bestuurslid van YoungDogs en Creative Content Director bij Happiness Brussels.

Twee radiospots ter preventie van prostaatkanker behoorden tot de winnaars in Cannes, een uit Canada en een uit Argentinië. De spots willen alle mannelijke luisteraars aanzetten om zich te laten onderzoeken door hun huisarts.

Wat als je echt niet naar het onderzoek durft? Dan vraag je toch gewoon aan je beste maten om het voor je te doen? Of steek je liever zelf de handen uit de mouwen? Dan kan je alleen maar hopen dat je vrienden de vingers van een marionettenspeler hebben, of dat je zelf over genoeg lenigheid en medische kennis beschikt om te weten waar je in godsnaam naar op zoek bent. De Canadezen besluiten: het is gewoon beter om naar je huisarts te gaan. 

Om te bewijzen dat zo'n onderzoek over is in een vinger en een knip, kreeg de voice over van de Argentijnse spot tijdens het inlezen van de spot zelf een prostaatcontrole. De behind the scenes van de opname was niet bijgevoegd. Stemacteurs in België halen op dit moment opgelucht adem. 

Hoewel de Canadezen meer kleur en verbeelding staken in het script van de spot moeten we toch ook even stilstaan bij de prestatie van de Argentijnse voice over. Die man heeft ballen.

Ongetwijfeld zijn er nog meer parels te spotten op deze link - maar dit waren de cases die er voor deze jonge creatieven het meest bovenuit staken.

Heb je zelf een creatief idee voor een radiospot? Var helpt je nu met gratis maquettes.