Bart Lombaerts
Bart Lombaerts
14/05/2019
Hoe word je snel een kei in je vak? In de constant veranderende mediawereld is dat geen sinecure. Drie jonge mediaspecialisten delen hun tips ‘n’ tricks.

1) Tess Legiers, Audiovisual Deputy Manager bij Space

“Het is belangrijk om voeling te hebben met alle media, ook diegene die verder van je af staan. Hoe wil de adverteerder in beeld komen, hoe positioneren ze zich, welke doelgroepen willen ze bereiken op welk uur van de dag? We werken in onze sector met cijfers, vooral die van de CIM-studies. Het gaat dus om voeling met de zenders, in combinatie met die van cijfers. Alle gegevens van audio, OOH, print en online worden samen verzameld. Deze informatie verwerken is niet altijd evident. We vragen ons voortdurend af of het nodig is om alle media in te zetten en op welke manier we het best zo breed mogelijk gaan in bereik zonder te veel 'overlap' te hebben."

2) Joke De Block, Head of Communication Planning bij Maxus

“Wij werken in een sector die constant verandert. Of het nu gaat om de voortdenderende digitale transformatie, de toenemende versnippering in het medialandschap of nieuwe regelgeving. Dat vraagt veel energie, maar tegelijkertijd geeft me dat ook heel wat energie. Het is net een katalysator van een enorme hoeveelheid aan nieuwe mogelijkheden. Denk maar aan targeting bijvoorbeeld.
De manier waarop we vandaag aan (strategische) communicatieplanning doen, is nog moeilijk te vergelijken met pakweg tien jaar geleden. De markt is geëvolueerd, de media zijn geëvolueerd, maar vooral de consument is enorm geëvolueerd. Kortom, nieuwsgierig zijn in een constant veranderende wereld is al even cruciaal als openstaan voor verandering.”

3) Tom Borri, Digital Integration Advisor bij Wavemaker

“Ik heb snel heel wat vrijheid gekregen. Daar heb ik uit geleerd dat je moet durven om je eigen keuzes te verdedigen. Ook als ze ingaan tegen de vraag of de aanbeveling van de klant. Ook als de cijfers het tegendeel beweren, blijft het menselijk aspect, je eigen aanvoelen, van heel groot belang. Voorrang geven aan day-to-day vraagstukken is zelden een goed idee. Zo blijft er weinig tijd over voor het grondig nadenken over de juiste aanbeveling. Niets dat wat nachtwerk niet kan oplossen, natuurlijk… Een goede media buyer is ook een goede media strateeg.”

Tom werd samen met Elise Cogels winnaar bij YMCE 2019 (Young Media & Channel Expert), de competitie die met de steun van de UMA (United Media Agencies) wordt georganiseerd om de inventiviteit en de expertise van jonge talenten in de sector te promoten.

Het volledige artikel lees je in ons InTune magazine.