Stefanie Van Snick
Stefanie Van Snick
Head of Sales Directs & New Business
28/09/2018
Welgeteld 9 van de 17 winnaars die op de Effie Awards 2018 in de prijzen vielen, adverteren op radio. Hét bewijs dat radio loont.

De Effie Awards staan in de sector bekend als dé prijs die elke vorm van reclame erkent die bijdraagt aan het succes van een merk. Ze zijn de kroon op het werk wat betreft effectiviteit en creativiteit. We zoomen in op vier winnaars die naar huis gingen met Gold, Silver of Bronze én voluit de kar van radio trekken.

Gold voor Bolero

In de sector Banking ging Bolero naar huis met Gold voor de case ‘Beleg-het-zelver’ van Kunstmaan, een campagne gericht op de Henry’s, de afkorting voor ‘High Earners, Not Rich Yet’. Henry kookt zelf, organiseert zijn eigen home party waar hij zelf dj’t... en natuurlijk belegt hij ook zelf. Die consistentie wordt mooi doorgetrokken als een frisse rode draad in alle touchpoints.

De radiospots worden kracht bijgezet via ‘always on‘-contentmarketing door o.a. storytelling te brengen rond bekende beursgoeroe’s zoals Warren Buffet en door e-books en wijsheden over zelf beleggen te delen met hun doelgroep. Zo bewijst Bolero dat het vandaag ongetwijfeld de nummer één is in online beleggen. De kost per acquisitie is gezakt met 33%. De gemiddelde leeftijd van nieuwe klanten is met 5 jaar gedaald naar 45 jaar. De beoogde doelgroep, de Henry’s, wordt dus wel degelijk bereikt.

Silver voor KBC Verzekeringen

KBC kreeg een Silver award met ‘KBC Verzekeringen’, een campagne van TBWA. De baseline ‘Laat de toekomst maar komen’ toont aan dat proactief meedenken en moderne relevantie geen windeieren opbrengt. Hoe de tijden ook veranderen, de KBC-verzekeraars

zijn helemaal mee met nieuwe familiale situaties zoals een elektrische wagen kopen (is je laadkabel verzekerd?) of investeren in groene energie (zijn je zonnepanelen verzekerd?).

De mooie mediamix (radio, tv, social, digitaal) speelt in op actuele problemen waar consumenten nog niet over nagedacht hebben. De knappe cijfers bewijzen dat de sweet spot genaamd ‘relevantie’ bereikt wordt door de taal van de hedendaagse consument te spreken, succes oogst.

  • Sales steeg met 70%
  • 11% minder verlaters
  • Stijging digitale sales
  • 12% meer likeability

Weg met het duffe imago van de verzekeraar.

Brons voor Pearle

In de sector Retail & E-tail werd Pearle bekroond met Bronze voor de campagne ‘Dat moment waarop je niet meer ziet …’ van BBDO. Ze maken slim gebruik van de ‘safe buy’-strategie: een bezoek aan Pearle is goedkoper dan een bezoek aan een onafhankelijke opticien. Maar tegelijkertijd biedt Pearle dezelfde kwaliteit, service en garanties. BBDO doet dat simpelweg door in hun creaties te vertrekken vanuit herkenbare situaties, gelinkt aan de no-brainer ‘Duh’. Ze combineren radio met social, tv en huis-aan-huiscommunicatie.

De resultaten zijn ongezien. In een jaar tijd steeg...

  • hun bezoekersaantal in de winkel van –3% naar +4%
  • hun nieuwe klantenaandeel van –7% naar +5%
  • de toestroom van eerste kopers met +5%.

Elke € in communicatie geeft € 3 return in sales, en dat allemaal met hetzelfde communicatiebudget.

Radio Mention voor radiosaga van Devos & Lemmens

Nieuw dit jaar op de Effie Awards zijn de Media Mentions. Ze bekronen de case die het beste gebruik maakte van een bepaald medium. De jury van de Effie Awards beslist op basis van KPI's bepaald door de desbetreffende vakvereniging of er tussen de genomineerden een campagne zit waarbij het desbetreffende medium optimaal werd ingezet.

Saskia Schatteman, CEO van Var, overhandigde de Radio Mention aan Devos & Lemmens voor de campagne ‘Zeg het met Devos & Lemmens’ van LDV United.

De insight is simpel: Belgen tonen geen emoties, en ook met Kerstmis wil dat soms niet lukken. Door Belgen te helpen om hun liefde te tonen aan elkaar via tips en tricks, is het ijs al snel gebroken. En zeker met de herkenbare humor van Devos & Lemmens. Want Devos & Lemmens, dat is “de saus die zegt wat ge voelt”. Dus probeer het volgende keer eens te zeggen via Devos & Lemmens, aan tafel. “Je bent de tartaar op mijn zalm,” bijvoorbeeld.

Meer weten over de effectiviteit van radio?

Contacteer onze matchmakers voor insights over andere succesverhalen op radio.