Dirk Soetens
Dirk Soetens
Market Intelligence Manager
14/03/2018

Podcasts, digitale radiozenders, Spotify,... De audiomarkt is in volle evolutie. Dat blijkt uit de Share of Ear-studie uit 2018 van de VRT-studiedienst. 

Thijs Vanderhaegen (hoofd van de VRT-studiedienst) en Dirk Soetens (research manager bij Var) zetten vier bevindingen op een rij.

1. Radio blijft het sterkste audiomedium

De dagelijkse audioconsumptie bestaat voor 71% uit radio

2. Radio scoort hoog bij alle leeftijden

Radio haalt een hoog bereik bij alle leeftijdsgroepen. Het dagbereik varieert van 67% voor 12- tot 24-jarigen tot 80,6% bij de 45-plussers (bron: CIM-radio-onderzoek golf 2017 1-3).

3. Radio vervult verschillende behoeften van luisteraars

Vlamingen zien radio zowel als een bron van nieuws als van ontspanning.

De verschillende radionetten hebben elk hun specifieke doelgroep en spelen voortdurend in op de leefwereld van hun luisteraars. 

4. Verschillende audioplatformen zijn complementair

Vandaag bieden radionetten hun content aan via verschillende platformen. Naast het radiotoestel kan je de zenders ook beluisteren via je browser, apps, DAB+, tv of Spotify-playlists. De luisteraars kunnen makkelijk en vlot schakelen tussen verschillende audio-services.

De Share-of-Ear-studie bewijst dat deze platformen elkaar aanvullen: zo zien we dat Spotify- en YouTube-luisteraars ook trouwe radioluisteraars zijn.