14/03/2018
Televisie en radio, online en print... Verschillende mediacombineren is altijd een meerwaarde voor je campagne.
→Thijs Vanderhaegen (hoofd van de VRT-studiedienst) en Dirk Soetens (research manager bij Var) zetten vier bevindingen op een rij.
De dagelijkse audioconsumptie bestaat voor 71% uit radio.
Radio haalt een hoog bereik bij alle leeftijdsgroepen. Het dagbereik varieert van 67% voor 12- tot 24-jarigen tot 80,6% bij de 45-plussers (bron: CIM-radio-onderzoek golf 2017 1-3).
Vlamingen zien radio zowel als een bron van nieuws als van ontspanning.
De verschillende radionetten hebben elk hun specifieke doelgroep en spelen voortdurend in op de leefwereld van hun luisteraars.
Vandaag bieden radionetten hun content aan via verschillende platformen. Naast het radiotoestel kan je de zenders ook beluisteren via je browser, apps, DAB+, tv of Spotify-playlists. De luisteraars kunnen makkelijk en vlot schakelen tussen verschillende audio-services.
De Share-of-Ear-studie bewijst dat deze platformen elkaar aanvullen: zo zien we dat Spotify- en YouTube-luisteraars ook trouwe radioluisteraars zijn.