Annemie  Pauwels
Annemie Pauwels
Head of TV Premium Partnerships
21/04/2020
Belgische adverteerders laten zich niet wegduwen door corona. Integendeel: met aangepaste communicatie stellen ze gerust, blijven ze informeren of bieden ze kortingen en steun. Laat je inspireren door deze creatieve radiocampagnes.

De research

1. “Sterke merken komen sterker uit de crisis”

Darwin zei het al: “Het zijn niet de grootsten, de sterksten en de meest intelligenten die overleven, maar wie zich aanpast en het beste reageert op veranderingen.”

Twee toonaangevende studies van Kantar bevestigen die stelling:

  • Brand Z meet jaarlijks wereldwijd de waarde van merken bij consumenten en stelt vast dat sterke merken sterker en sneller uit de crisis komen.
     
  • COVID-19 Barometer publiceerde deze maand hoe het coronavirus het gedrag en de verwachtingen van consumenten beïnvloedt. 70% van de Belgen vindt dat merken in deze gevoelige tijden op een pragmatische manier moeten communiceren, met concrete oplossingen voor de uitdagingen van consumenten, door het goede voorbeeld te geven en alternatieven aan te bieden. 71% van de ondervraagden zegt ook dat ze negatief zouden aankijken tegen merken die de crisis ‘gebruiken’ om zichzelf in de kijker te zetten.

2. “Consumenten kijken naar merken die hen door de crisis loodsen”

Fons Van Dyck zei het al op zijn blog: in een crisis wordt de relatie tussen een merk en de consument op scherp gesteld. Sterke merken hebben voeling met de markt en streven naar duurzaamheid.

Sterke merken kunnen consumenten door de crisis loodsen, en wel op 2 manieren:

  • Utilitair: merken met een hoge functionele, probleemoplossende waarde (“USP”) slagen er in om een emotionele relatie aan te gaan met de klant, zelfs als alles achter de schermen geautomatiseerd gebeurt.
     
  • Mentaal kompas: een kompas voor mensen en consumenten in verwarrende tijden.

De praktijk

1. Utilitair: nieuw op radio

Vlaamse Overheid
“Ook ik kan levens redden,” Siska Schoeters roept op ludieke manier op om de richtlijnen te checkcheckchecken op info-coronavirus.be om levens te redden.

Mooimakers
Mortierbrigade speelt op een herkenbare manier in op onze nieuwe levensstijl en legt zo een relevante brug naar de eerdere Mooimakers-campagnes. Gooi je afval in de vuilnisbak, laat het nergens achter.

Engie
Haal je energieverbruik naar beneden: stay home, safe up. Via engie.be/stayhome roept Engie op om net nu samen energiebesparende klusjes uit te voeren.

Colruyt
Jij ‘in uw kot’, wij ‘uit ons kot’, Colruyt steunt de Belgische boeren en schenkt aan de voedselbanken. En jij kan zo verse seizoensgroenten en -fruit kopen. Een mooie samen-boodschap die in een crisisperiode ijvert voor een warme toekomst voor iedereen.

2. Mentaal kompas: nieuw op radio

Ethias
BBDO geeft de baseline van Ethias ‘Glimlach verzekerd’ op een creatieve manier een bijzonder actuele invulling. Zelfs als je je glimlach even moet verbergen achter een masker, een sjaal of een handdoek.

Belgische Overheid
Sensibiliseringscampagne met praktische tips en advies om straks weer voluit te kunnen genieten.

Carrefour
“We doen allemaal samen ons best”: hoe één spot tegelijk zowel de werknemers in de bloemetjes kan zetten als een promo kan aankondigen.

De Standaard
Reeks van slimme spots die in deze uitzonderlijke tijden uitzonderlijke vragen stelt.

Blijf je ook graag communiceren met jouw sterk merk?

We bieden aan alle adverteerders 15% gratis extra mediaruimte voor campagnes tot en met 30 juni 2020. Als je spot inspeelt op de huidige actualiteit komt hier 5% extra ruimte bovenop. 

Contacteer onze matchmakers voor meer info.