Saskia Schatteman
Saskia Schatteman
21/04/2020
De gezichten van Radio 2, Qmusic, MNM, Studio Brussel, Joe, Radio 1, Nostalgie, Klara, NRJ & Willy lanceren samen deze campagne die laat zien hoe radio dagelijks een rol speelt voor meer dan 4 miljoen Vlamingen. 

Radio is meer dan ooit een trouwe metgezel voor de Vlaming

De stijgende online luistercijfers van de afgelopen weken bevestigen dit. VRT, DPG en Mediahuis spelen met een aangepaste programmatie en tal van initiatieven in op de noden van luisterend Vlaanderen vandaag. De spot zal vanaf dinsdag 21/4 op alle nationale tv-zenders te zien zijn.Radio speelt in de onzekere en moeilijke tijden van de corona crisis een belangrijke rol. Om te informeren en te duiden, maar ook om te verbinden via de hartverwarmende initiatieven. Zowel de VRT-radionetten als onze commerciële collega’s krijgen ontzettend veel fijne reacties van luisteraars. Radio laat je meer dan ooit voelen dat je er niet alleen voor staat, geeft je energie en ontspanning en veel goeie muziek, met een hart voor de muziek van hier.

 

Hartverwarmende initiatieven

Hartverwarmende initiatieven als ‘Beste Buren’-huiskamerconcerten op Radio 2, ‘We Zullen Doorgaan’ op Radio 1, ‘Café Quarantaine’ op Studio Brussel, ‘Blijf in uw Kot’ op QMusic en ‘All You Need is Love’ op Nostalgie, ... Om die warme vibes met zo veel mogelijk Vlamingen te delen lanceert Digitale Radio Vlaanderen (VRT, DPG en Mediahuis) vandaag #stuckinthemiddlewithyou, een campagne waarin vertrouwde radiogezichten zich richten tot alle luisteraars en hun trouwe fans.

0:00
/
0:00

Het samenhorigheidsgevoel dat ‘De Warmste Week’ steeds in december oproept, zie je nu elke dag. Radio verbindt, informeert en ontspant meer dan ooit. Onze radiomakers zijn een trouwe compagnon voor de Vlamingen, zowel met nieuws en duiding als met onthaasting en ontspanning.

Het Vlaamse mediabereik

Het Vlaamse mediabereik was dan ook nog nooit zo hoog. Dat blijkt uit een recent onderzoek van VRT Studiedienst en in onze online cijfers. Maar liefst 25% van de ondervraagde Vlamingen geeft aan meer naar de radio te luisteren dan voor de crisis. Radio speelt volgens dit onderzoek niet enkel een belangrijke rol bij het informeren over de coronacrisis, maar geeft ook de nodige zuurstof in het (momenteel geïsoleerde) leven van de Vlaming. Maar liefst 86% van de bevraagde Vlamingen vindt dat radio hen tijdens de crisis goed op de hoogte houdt van wat er gebeurt. 70% van de bevraagden zegt dat de radio meer dan anders “voor leven in huis zorgt”.

 

#stuckinthemiddlewithyou


Met de #stuckinthemiddlewithyou-campagne willen we ook bij Var, als mediaregie van de VRT, sectorondersteunend werken. In de eerste weken van de lockdown hebben heel wat adverteerders immers hun marketinguitgaven teruggetrokken. Ze waren abrupt genoodzaakt om in functie van de nieuwe coronamaatregelen hun campagnes te herbekijken en na te denken over nieuwe, meer gepaste manieren om met hun klanten te communiceren. Intussen zijn we enkele weken verder en zijn er al verschillende nieuwe, briljante campagnes en radiospots in de ether. De nieuwe radiocommercials die we vandaag horen, spelen in op de unieke kracht van het medium: radio is snel, flexibel, dichtbij de mensen en staat elke dag in het echte leven. We zien prachtige, betekenisvolle marketingacties van supermarkten, nutsbedrijven, banken en verzekeringen die zich als het ware heruitvinden en er op nieuwe, zinvolle manieren willen zijn voor hun klanten. Niet alleen hun producten of diensten worden aan de man gebracht, maar ze informeren ook, ze stellen de Vlamingen gerust en ze bieden steun.

Samen loodsen we ons door de crisis

De coronacrisis duwde de resetknop in – met grote gevolgen. Daar kunnen we helaas niets aan veranderen. Tegelijk biedt deze reset onze lokale economie ook een unieke kans om opnieuw te evalueren waar we voor willen staan en hoe we relevant kunnen zijn voor onze samenleving. Het is ook een uitgelezen moment om adverteren te zien als een business-bouwer in plaats van als een kost, en om zich strategisch aan te passen aan een nieuwe wereld. Of zoals DPG Media het zo mooi zegt: “We zijn als één team tegen corona. Vanuit ons kot, vanuit de nieuwsstudio of vanop de radiovloer blijven we er elke dag voor gaan.”

Wij blijven informeren, wij blijven entertainen, applaudisseren, ontroeren, troosten, vuistjes uitdelen, Vlaanderen verenigen, maar wel met anderhalve meter ertussen :)

Mijn boodschap voor de Belgische economie is: investeer in je merken via de lokale media. Ik nodig alle adverteerders uit om hun kans te grijpen en te investeren in een revival van prachtige merken. En weet dat wij er zullen zijn om de luidspreker te zetten op jullie boodschappen. Samen komen we hier wel door.

Saskia