Marit Ginevro
Marit Ginevro
Marketing Manager
08/04/2020
Hoe kan je adverteerder relevant blijven? Is er leven na corona? Wat kan je merk vandaag doen om morgen klaar te zijn? Expert Rik Vera van Nexxworks geeft 7 tips.

“Je bedrijf vandaag invriezen met de hoop het te kunnen ontvriezen als de coronacrisis voorbij is, is geen goed idee. De samenleving zal anders zijn.” Organisaties moeten nu accelereren of ze gaan de boot missen. Deze tips zullen je helpen:

1. Verdrink niet in je SOY

Laat je niet afleiden door de Shit Of Yesterday, de workload van gisteren die je vandaag nog meesleept. Rik Vera: “Veel bedrijven zitten te veel in wat ik het strandstoelmodel noem. Zodra de klant meer van hen vraagt, gaan ze snel nieuwe strandstoelen op het strand neerzetten. Ze stelen marktaandeel van hun buurman en durven intussen hun businessmodel niet in vraag te stellen. Dat leidt hen af van de nakende (bv digitale of AI) tsunami die over enkele jaren op hen dreigt af te komen en alles in één ruk wegvaagt.”

Nieuwe crisisopportuniteit: the tsunami has arrived, het coronavirus overspoelt onze economie. Adverteerders hebben geen jaren meer de tijd, ze hebben amper enkele weken om zich aan te passen aan de sterk veranderende maatschappij na corona. Doe het nu.

2. Heb nu aandacht voor de dag na morgen

Die veranderingen vragen ook een aanpassing in de strategie en aanpak van adverteerders. Rik Vera: “In het pre-coronatijdperk zei ik: leg je SOY opzij en investeer 70% van je tijd, budget en talent in vandaag, 20% in morgen en 10% in de dag na morgen. Maar hoe zal het leven van adverteerders en consumenten eruitzien aan de andere kant van corona? De consument zal nog meer self-centered en online verbonden zijn, gaat ook op zoek naar gelijkgezinden, heeft meer nood aan on-demandproducten en echtheid, maar ook meer aandacht voor een duurzamere wereld omdat hij nog bewuster gaat leven.”

Nieuwe crisisopportuniteit: leg nu je SOY opzij en hou je nu 99% met morgen bezig. Het grote voordeel van deze crisis: je morgen is ook meteen je overmorgen. Eindelijk heb je de tijd om je bedrijf uit te tekenen. Die kans krijg je nooit meer voor de rest van je leven.

3. Zorg voor een uitkijkpost op het strand (baywatch)

Wat verandert er binnen 5 jaar? De nieuwe maatschappij zal niet helemaal nieuw zijn. De nieuwe elementen (e-commerce, sharing economy, ...) zijn vandaag al aanwezig in ons dagelijkse leven, ze zullen alleen maar sterker worden. Rik Vera: “Vele adverteerders bevinden zich in wat ik the twilight zone noem. Hun oude businessmodel is nog niet dood. Hun repliek: ik verdien er nog geld mee, waar is de ROI van een nieuw businessmodel? Ben ik er niet te vroeg mee? Waarom het strandstoelmodel al opgeven als ik de tsunami nog niet zie aankomen?”

Nieuwe crisisopportuniteit: je kan onmogelijk een vliegtuig verbouwen als het nog in de lucht hangt. Nu staan letterlijk alle vliegtuigen aan de grond. Dit is hét moment. Injecteer een nieuwe KPI, de #NCS (net curiousity score). Detecteer de curious minds in je organisatie die op verkenning uitgaan, op zoek naar de next big opportunity en de next big threat.

4. Stel je bestaande businessmodel in vraag

Gebruik het businessmodel canvas van Alex Osterwalder als basis. Denk nooit in producten en services maar denk in customer journey.

Nieuwe crisisopportuniteit: start met het neerzetten van kleine bouwstenen in je bestaande businessmodel. Bekijk het eerste probleem, pak dat op. Don’t see how things are, but what they can become. Denk na over hoe de klant die nieuwe aanpassing zal ervaren. Begin te bouwen en herdenk de bouwtechnieken terwijl je aan het bouwen bent.

5. Maak tijd voor de why

Stel jezelf de vraag: wat is de bijdrage van jouw bedrijf aan de samenleving? Wat zouden je klanten missen moest je er morgen niet zijn?

Nieuwe crisisopportuniteit: pas de oefening toe met de tijdsgeest van corona in gedachten. Gebruik de letters HEART als leidraad: be honest, ethical, authentic, responsible, transparent.

6. Ga voor superieure CEX

Als je doet wat de klant verwacht, maakt hij je binnen de kortste keren af. Doe altijd dat tikkeltje meer dan wat de klant verwacht, verras hem en kies voor extreme customer experience. Denk niet: ik heb producten, ik ga naar klanten. Denk wel: ik ga naar klanten. Neem een klantenfrustratie onder de loep, zet die om in customer delight.”

Nieuwe crisisopportuniteit: focus op je klant, niet op je concurrent. Het zijn niet de groten die de kleintjes opeten, maar de snellere die de tragere opslokt. Laat zien dat je aan mass personalisation doet. Probeer elke klant individueel te behandelen.

Pay it forward, dit is het uitgelezen moment om eerst wat te geven en er eventueel later pas geld voor te vragen. De Gondola Society Live webinars zijn daar een mooi voorbeeld van.

7. Zet jezelf in de surfer mindset

Er komt een tsunami op ons af. Maar als je op de golf zit, dan kan je al surfend je skills verder uitbouwen.

Nieuwe opportuniteit door corona: dit is het moment om marktaandeel in te nemen, niet om simpelweg te overleven. Spread innovation like a virus.

Niet te missen: unieke webinars tijdens de corona-crisis

Gondola en Var willen adverteerders helpen om je door deze moeilijke tijden te loodsen. Met Gondola Society Live biedt Gondola 8 weken lang gratis webinars met topexperts die hun visie geven over consumptie en retail. Ontdek de sessies en sprekers.

Adverteren op VRT?

Vandaag geboekt, morgen on air. We bieden aan alle adverteerders 15% gratis extra mediaruimte voor campagnes tot en met 30 juni 2020. Als je spot inspeelt op de huidige actualiteit komt hier 5% extra ruimte bovenop. 

Contacteer onze matchmakers voor meer info.