Stefanie  Van Snick
Stefanie Van Snick
Marketing Manager
01/04/2020
Radio is momenteel meer dan ooit een trouwe compagnon voor veel Vlamingen. Dat blijkt uit recent onderzoek* van de VRT-Studiedienst, waarin het radioluisteren sinds de start van de coronacrisis geanalyseerd werd. Dit zijn de belangrijkste conclusies:

Bij 70% van de Vlamingen zorgt radio voor leven in huis

Radio speelt volgens dit onderzoek niet enkel een belangrijke rol bij het informeren over de coronacrisis, maar geeft ook de nodige zuurstof in het (momenteel geïsoleerde) leven van de Vlaming. Maar liefst 86% van de bevraagde Vlamingen vindt dat radio hen tijdens de crisis goed op de hoogte houdt van wat er gebeurt. 70% van de bevraagden zegt dat de radio meer dan anders “voor leven in huis zorgt”.

Luisteraars waarderen ook de aangepaste programmatie en initiatieven van de VRT-radiozenders, 70% geeft aan hier tevreden over te zijn.

Sofie Lemaire (Radio 1): “We voelen de nood aan snelle, maar correcte informatie. Maar tegelijk voelen we de nood aan troost, aan verhalen vertellen, ervaringen delen én aan afleiding. Het mooie is dat we op radio aan al die behoeften tegemoet kunnen komen. Het is een eer er nu te kunnen en mogen zijn voor ons publiek.”

Peter Verhulst (Radio 2): “We merkten het als radiomaker na de busramp in Sierre, na de aanslagen vier jaar geleden en nu opnieuw. Radio is voor velen in deze barre tijden een vriend aan huis. Het luisterende oor. De man of vrouw achter de microfoon die toch een sprankeltje hoop brengt en meedeint op de vreugde en het verdriet van de toehoorder. Met plezier en bakken empathie, elke dag weer. Het is ons vak!”

Radioluisteren groeit : 25% luistert nu meer dan voor de crisis

Dat radio populair blijft, merkt VRT ook in de radiocijfers. Een kwart (25%) van de ondervraagde Vlamingen geeft aan meer naar de radio te luisteren dan voor de crisis. Er is een opvallende stijging bij jongeren (15-24 jaar) en bij jonge (vaak beroepsactieve) groepen tussen 25 en 44 jaar. Die stijging is merkbaar bij alle radiozenders. Een kleiner deel van het publiek (13%) geeft wel aan minder naar de radio te luisteren: ook deze groep zijn vooral luisteraars tussen 25 en 44 jaar, die vaak in de auto naar radio luisterden.

36% meer online luisteraars voor VRT-radio

Ook het online luistergedrag kent een stevige groei. VRT telt dagelijks 36 % meer online luisteraars op de eigen sites en apps sinds het uitbreken van de crisis.**
Radio 2 (+50%) en Radio 1 (+46%) tellen zelfs ongeveer de helft meer online luisteraars dan voor de crisis. De radio-apps van de VRT-zenders worden intensief gebruikt en gedownload en veel mensen ontdekken het uitgebreide audio on demand aanbod op de sites en apps van VRT-radio. Zo steeg het online herbeluisteren van programma’s of podcasts op het VRT-platform met 23% en werden sinds 9 maart meer dan 130.000 Radio 1 fragmenten herbeluisterd via Radio 1 Select.

Els Van de Sijpe, manager radio VRT: “We merken dat er op grote schaal geluisterd wordt, en zien dat bevestigd in dit onderzoek en in onze online cijfers. We krijgen ook ontzettend veel fijne reacties van luisteraars. Radio speelt in deze moeilijke tijden volop zijn rol. Uiteraard om te informeren en te duiden, ook om te verbinden via de vele hartverwarmende initiatieven van onze netten. Radio laat je meer dan ooit voelen dat je er niet alleen voor staat, geeft je energie en ontspanning en veel goeie muziek, met een hart voor de muziek van hier.”

 

Tot en met 30 juni 2020 bieden we aan alle actieve adverteerders 15% gratis extra mediaruimte. Als je spot inspeelt op de huidige actualiteit komt hier 5% extra ruimte bovenop.
Contacteer onze matchmakers voor meer informatie.
* bron = online onderzoek, 20-24 maart, n= 1378, representatieve steekproef bij Vlamingen ouder dan 15 jaar.
**bron = Adobe Analytics: unieke streamers in de periode 9-29 maart 2020 vergeleken met de periode 1 januari-8 maart 2020: we gebruiken 9 maart als startpunt omdat toen (o.a. door de lockdown van Italië) de ernst duidelijk werd en de discussie over maatregelen in België op gang kwam.