Van 14 juni tot 15 juli stond België als één blok achter onze Rode Duivels. Nu de teleurstelling van de verloren halve finale verwerkt is, duiken we in de resultaten en die liegen er niet om: voetbal was alomtegenwoordig.

Uit een representatieve steekproef afgenomen tijdens het WK blijkt dat bijna iedere Vlaming iets gezien of gehoord heeft over het WK voetbal. 84% van de Vlamingen kwam via televisie met het WK in aanraking. Online was dit maar liefst 71% (bij mensen tussen 14-34 jaar), 57% (bij 35+) en 49% (bij 55+).

VRT speelde daarbij een cruciale rol. 75% van de bevraagden die op televisie iets over het WK hebben gezien, deden dat via Eén, 17% van de radioluisteraars deed dat via Radio 1. Ook sporza.be, de sportwebsite van VRT, deelde in de vreugde: maar liefst 22% bekeek de wedstrijden online, wat goed was voor bijna 638.000 unieke bezoekers per dag, met sterke pieken op de dagen dat ons nationale elftal aan de slag was. Om even te vergelijken: dit is een stijging met bijna 10% tegenover het EK 2 jaar geleden en 29% tegenover het WK van 2014.*

*Bron: Adobe Analytics VRT – sporza.be

Villa Sporza

Een grote meerderheid van de Vlamingen vindt dat VRT het WK en andere grote sporttoernooien moet blijven uitzenden. Maar VRT deed meer dan enkel wedstrijden uitzenden. Villa Sporza was een echte meerwaarde tijdens het kampioenschap en kreeg een waardering van gemiddeld 8,2.

Ook de aanwezigheid van de vrouwelijke analisten werd door alle doelgroepen gesmaakt. Jan Mulder past maar beter op voor dit vrouwelijke geweld…

Martkaandeel van meer dan 50%

De WK-wedstrijden hadden gemiddeld 741.000 kijkers, goed voor een marktaandeel van 53,5%. Een wedstrijd van het WK bereikte gemiddeld 17,6% van de Vlaamse bevolking; oftewel 1.070.179 Vlamingen. De best bekeken wedstrijd van dit tornooi was de wedstrijd van België tegen Frankrijk met 2.494.114 kijkers, een all-time kijkcijferrecord.

VRT heeft ook onderzoek gedaan naar het aantal niet-huiselijke kijkers, dat zijn het aantal mensen die de wedstrijden (weliswaar enkel deze van de Rode Duivels) volgden via o.a. grote schermen. In totaal keken gemiddeld 654.006 mensen buitenshuis naar het WK.

De wedstrijden werden voornamelijk bekeken door mannen tussen 35 en 55+ jaar met een minder sterk aandeel van de hoogste sociale groep. Voor de Rode Duivels sloten wel meer vrouwen, jongeren en mensen uit de hogere sociale groep aan.

#Tousensemble

Het WK voetbal zorgen voor een unieke samenhorigheid in België: iedereen was trots om Belg te zijn. Door met verschillende merken en via verschillende platformen samen achter het event te staan, werd een duidelijk groepsgevoel gecreëerd. Op groot scherm, op café, online of gewoon thuis in de zetel: het feit dat VRT, samen met andere media, heeft kunnen bijdragen aan dit wij-gevoel, zorgt ervoor dat we deze sportzomer niet snel zullen vergeten.

Bron: VRT Studiedienst

 


Tags Video Research Digital