Wat is verplicht?

  • Naam en/of logo van het merk.
     
  • Breng de boodschap ‘Met dank aan' gedurende de volledige 5 seconden duidelijk en contrastrijk in beeld.
     
  • Maak visueel of auditief duidelijk over welke adverteerder het gaat zodat de kijkers weten dat ze naar een promotionele video kijken.
Block image

Wat is aangeraden?

  • Tekst in het Nederlands of Vlaams zorgt voor herkenbaarheid bij de kijkers. Wat we niet uitsluiten zijn baselines in het Engels, als ze standaard deel uitmaken van de branding – uiteraard.
     
  • Een creatieve knipoog of verwijzing naar het tv-programma is geen must, maar kan wel zorgen voor een iets makkelijkere overgang van de spot naar het tv-programma en omgekeerd. Dus maak er gerust gebruik van.
     
  • Floating partners leveren ons één of meerdere generieke billboards aan vermits we hun programmacontext pas 2 weken voor start van de campagne kennen.
Block image
Block image
Block image
Block image
Block image
Block image

Wat mag wel?

Sponsorvermeldingen mogen volgende elementen bevatten: 

1) Handelsnaam  
2) Product 
3) Naam van het product 
4) Dienst
5) Naam van de dienst
 

6) Klank en/of beeldherkenningstekens. 

Onder klank- en beeldherkenningstekens worden de typische herkenningstekens van de sponsor verstaan, zoals het rood-witte autootje van Vanden Borre, de auditieve dubbele gongslag van BMW, enz.

7) Imago-ondersteunende slogans van de sponsor of zijn producten of diensten

Toegelaten zijn de specifieke slagzinnen verbonden aan de sponsor of zijn producten of diensten, maar zij mogen enkel imago-ondersteunend zijn. 

  • Ze mogen geen promotionele elementen bevatten, zoals elementen die aanzetten tot consumptie of die refereren naar de kwaliteit of doeltreffendheid van het product.
  • Ze mogen geen bestanddelen of ingrediënten van het product  vermelden, indien deze bestanddelen net het verkoopsargument van het product zijn, zoals naar voren komt in de echte reclamespots van dit product. Dus bijvoorbeeld niet: “met Omega 3, met actieve bifidus”
  • Niet mag verwijzen naar wanneer ze uitgekomen zijn of uitkomen. Dus bijvoorbeeld niet: “nieuw, nu in de bioscoop, nu in uw boekhandel” 
  • Niets mag meegeven van het effect dat je zou kunnen hebben door het gebruik van het product, of de dienst. Dus bijvoorbeeld niet: “goed voor je weerstand”, enz.

Volgende slogans kunnen wel: "De Standaard, onverantwoord interessant"

Volgende slogans kunnen dan weer niet: 

  • "Een stralende huid met Lux Glowing Touch-douchegel (doeltreffendheid product)
  • 1000 garnalen, ik zal mijn Omega 3 wel uit Vitelma Progress halen (belang voor gezondheid owv verwijzing naar Omega 3 bestanddeel)
  • twee weken Actimel challenge en we verwachten opklaringen van je weerstand (doeltreffendheid voor de gezondheid)
  • Mooie opklaringen, dankzij de nieuwe Philadelphia, met zalm (nieuw = promotioneel element)


8) Een visuele verwijzing naar het programma of de programma-inhoud kan, zolang die niet raakt aan de basis-look and feel van het programma.
Wat kan bijvoorbeeld wel:

  • Bij Blokken: dozen soep die naar beneden vallen zoals het Tetris-spel (Royco)
  • Bij 1000 zonnen: de stoel die in een fles water wordt verwerkt (Vittel)
  • Bij Het Weer: een thermometer verschijnt in beeld om de temperatuur aan te duiden voor het wassen (Persil)
  • Een billboard waarin een rijdende auto het Sporza-logo als aanhangwagen meetrekt, kan dus niet.

 

In geval van twijfel zal de VRT-directie in de fase van storyboard geconsulteerd worden.

Wat mag niet?

1) Alle commerciële elementen die niet in de lijst hierboven staan zijn verboden: bijvoorbeeld het telefoonnummer of het adres van de sponsor, evenmin een verwijzing naar de boekhandel, bioscoop, tijdstip van verschijnen, enz..

2) De sponsorbillboards mogen niet raken aan de visuele merkidentiteit: ze mogen dus geen gebruik maken van die visuele elementen die eigen zijn aan het gesponsorde programma of het net, zoals :

  • Logo
  • Kleuren
  • Typografie
  • Grafiek eigen aan het net of het programma
  • Portret en stem van de personages (acteurs, presentatoren...)

3) Promotionele teksten: ‘nieuwe’, ‘beste’, ‘gratis’, ‘heerlijk’, ‘subliem’, ‘% korting’, ‘grootste’, ‘gegarandeerd’, ‘de perfectie bestaat’, … en alle andere mogelijke afgeleiden daarvan. Afgekeurde voorbeelden daarvan zijn “Geniet van de nieuwe <productnaam> met een vleugje banaan- of karamelsmaak” en “Het grootste assortiment elektronica én dit programma worden mede mogelijk gemaakt door <merknaam>.”

4) Activerende teksten: ‘kom naar’, ‘geniet van’, ‘geef uw’, ‘steeds met’, ‘het kan met’, ‘Ontdek’, ‘verkrijgbaar in’, ‘bestel nu gratis’ en alle andere mogelijke afgeleiden daarvan. Afgekeurde voorbeelden daarvan zijn “Bestel (ook) het gratis Pakjeliefde op <naamwebsite>.be” en “Kom ook naar Plaats en geniet van Radio 2 Trakteert met <productnaam>, de kroon op je koffie.”

5) De inhoud van je product in een pop-up uitvergroot. De productinhoud mag enkel op de verpakking te zien zijn, er mag niet op worden ingezoomd. 

6) Verwijzen naar bestaande personen, personages of presentatoren. Zo mag er bijvoorbeeld niet verwezen worden naar Ben Crabbé bij een spot die verschijnt voor het tv-programma Blokken.

7) Er mag geen gebruik gemaakt worden van beelden van series of andere programma's. Zelfs niet als ze rechtstreeks van het productiehuis verkregen worden.

8) Het gebruik van een logo van één van de VRT-merken is niet toegestaan, tenzij daar expliciete goedkeuring voor is gegeven door VRT zelf.

Belangrijke sidenotes

  • Als je een referentie wenst te maken naar Tetris, dan vragen de makers van het spel dat je licentierechten betaalt voor het gebruik hiervan. Contacteer jouw vaste contactpersoon voor meer info.
     
  • Als kan aangetoond worden dat een activerende tekst of de productinhoud deel uitmaakt van de baseline van een merk of het volledig brand image campagne, kan er op bovenstaand verbod een uitzondering gemaakt worden. Belangrijk daarbij is dat het duidelijk kan aangetoond worden door voorbeelden aan te tonen van de volledige mediacampagne of van communicatiedragers waar de baseline duidelijk en meermaals herhaald wordt.
Block image
  • Je kan gebruik maken van het decor van tv-programma’s zoals bijvoorbeeld Blokken of Van Gils en Gasten als het geblurd is (zodat je het gevoel krijgt van het decor zonder het duidelijk in beeld te zien) OF als het wordt nagebouwd. De kijker moet in ieder geval duidelijk merken dat het filmen van de spot niet plaatsvond in het eigenlijke decor, maar in een kopie ervan.
Block image
Block image

Juridische verplichtingen voor specifieke sectoren

Commerciële communicatie over suikerhoudend snoepgoed moet op een duidelijke en contrasterende wijze een gestileerde afbeelding van een tandenborstel tonen gedurende de hele uitzending van de commerciële communicatie, naar rato van een tiende van de hoogte van het filmbeeld, verhoudingsgewijs weergegeven zoals hierna afgebeeld.

Block image

Raadpleeg de instructies & technische fiche