Jordan Bowring
Jordan Bowring
Marketing Executive
30/06/2023
Er was de laatste weken enorm veel te horen en lezen over de verjongingsinitiatieven van VRT. Wat is daar allemaal precies van aan? Hoe zien de concrete facts & figures eruit? We lijsten de belangrijkste pijlers (en hun gevolgen) op. 

1. Focus op 18-54

“We willen meer mensen tussen 18 en 54 jaar naar onze zenders halen”, vertelt directeur content Ricus Jansegers. “Door genres te brengen die de publieke omroep de voorbije jaren meer heeft losgelaten, zoals showprogramma’s, herstellen we de balans. Op die manier leert de mediaconsument ook andere VRT-programma’s kennen.” De nieuwe koers werpt nu eerste resultaten af in het eerste semester van 2023. In de categorie van kijkers ouder dan 4 jaar blijft VRT 1 met een marktaandeel van 32% stabiel. Binnen dat kijkpubliek vindt de publieke omroep evenwel een almaar betere balans. In de categorie 18-54 groeide VRT 1 in semester 1 naar 22,6% marktaandeel, dat is een stijging van +5%. In de categorie 18-44 stijgt het marktaandeel naar 22,8%, het hoogste cijfer in zeven jaar (CIM, 17-24u).

2. Inhoudelijke verbreding

Met meer aandacht voor muziek en humor trekt de publieke omroep ook deze zomer alle registers open. “De komende zomer zet VRT met onder andere de festivalzomer en 'Zomerhit' voluit in op muziek” bevestigt Jansegers. “Met drie nieuwe sitcoms zullen we volop de kaart van humor trekken.” Ook binnen de lopende programmatie wordt de verjongingsstrategie verder doorgevoerd. VRT CANVAS zal er meer zijn voor vrouwen en jonge mensen en zal vanaf september vroeger uitzenden. Ook daar staat meer humor op het programma, met bijvoorbeeld extra shows van stand-upcomedians en eigen komische programma’s. ‘De afspraak’ en ‘Terzake’ zullen worden herdacht om een jonger en vrouwelijker publiek aan te trekken. “De nieuwsdienst werkt hard aan de vormgeving en de inhoud van deze formats. In het najaar moet die vernieuwing zichtbaar zijn”, bevestigt Jansegers. 

3. Brede programmatie

Tenslotte wordt eveneens het programmeerbeleid aangescherpt en verbreed. Ook daar bevestigen de cijfers de ingeslagen weg. Door het verbouwprogramma ‘Ons huis, nieuw huis’ bijvoorbeeld te programmeren voor het journalistieke programma 'Pano', haalde deze laatste nu een marktaandeel van 24% terwijl het vroeger altijd rond 19% eindigde. “Dat zegt veel over hoe belangrijk het voor ons is om breed te blijven programmeren”, besluit Ricus Jansegers. 

Meer weten over adverteren op VRT TV?