Lissa De Peuter
Lissa De Peuter
Contentmarketeer
24/10/2018
De periode rond de herfstvakantie is jaarlijks goed voor enkele opvallende boekencampagnes op de radio. We zoemen graag in op Boek.be: hoe gaan zij te werk voor het bereiken van hun audiences voor de Boekenbeurs?
De vernieuwde Boekenbeurs

“Zonder woorden geen boeken en ook geen meningen,” zegt Caroline Schoonejans, hoofd marketing en communicatie van Boek.be. De boekenbeurs is het event van het jaar voor book geeks uit het hele land. En dit jaar steekt het in een nieuw jasje. Met de baseline ‘De vernieuwde Boekenbeurs, we werken er aan’ wordt er in Antwerp Expo aan de Boekenbeurs gehamerd en getimmerd, qua uitstraling maar ook qua infrastructuur. “In de vernieuwde Boekenbeurs vertaalt zich dat in debat, kunst, literatuur en kennis, én toonaangevende stemmen, gerenommeerde schrijvers en experten uit binnen- en buitenland komen er aan het woord,“ voegt Caroline Schoonejans toe.

Radio als traffic driver

Voor de positionering, creatieve invulling en de productie van de radiospot ‘Boeken boeken boeken!’ werkt Boek.be al jaren samen met het Geluidshuis. “Voor de verspreiding van onze boodschap zijn de VRT-radionetten primordiaal,” vervolgt Caroline Schoonejans. “Op die manier bereiken we onze doelgroepen die steeds breder, rijker en diverser worden. De spots zorgen niet alleen voor awareness, maar ze werken tegelijk ook activerend. Het zet de luisteraars aan om naar Antwerp Expo naar af te zakken.

Boeken overal

Niet alleen boek.be, ook andere adverteerders zetten tijdens de Boekenbeursperiode volop in met activerende campagnes via radio. Zo zet Bol.com zijn brede aanbod boeken in de kijker en organiseert Standaard Boekhandel een speciale Open Boekdag.

Partners als ambassadeurs

Naast radio vertaalt de vernieuwde aanpak van boek.be zich ook in verrassende partnerships. “Om je een idee te geven: de VRT-netten zet Lang Zullen We Lezen-trofeeën centraal tijdens de live-uitzendingen vanop hun stand. Daarnaast brengt Creatief Schrijven al wat een beginnend schrijver nodig heeft op een dienblaadje in het Schrijfsalon, zenden RITCS-studenten dagelijks live uit vanop de Boekenbeurs en organiseert KU Leuven science slams. Dat zijn maar enkele voorbeelden, er is meer. Deze brede partnerships dragen ertoe bij om onze doelgroepen, jong en oud, via creatieve en originele insteken te betrekken in onze activiteiten”.