Erhard Jacquemyns
Erhard Jacquemyns
Key Account Manager Tv Partnerships
16/04/2021
Bij brouwerij De Hoorn in Steenhuffel, sinds 2016 onderdeel van de Nederlandse groep Swinkels, gaat uit het hele productengamma, waartoe ook Palm en Rodenbach behoren, het bier Cornet momenteel met het gros van de marketingaandacht lopen. “Het publiek dat bereikt wordt via de programma’s op Eén en Canvas, vormen een uitstekende match met ons blonde bier”, zegt marketing manager Tom Robberechts. “Dertigers, First Dates, ...: ze stralen evenveel gezelligheid en een gevoel van samenzijn uit als waar het merk voor staat.”

Cornet is een al bij al jong merk, het bier werd nauwelijks zes jaar geleden gelanceerd. Het was meteen een schot in de roos en in de verkoop is het het iconische Palm-bier ondertussen al voorbijgestoken.
“Onze brouwerij is geen mastodont van een bedrijf, dus megabudgetten voor onze marketing hebben we helaas niet”, zegt Tom Robberechts. “Dat betekent ook dat we zeer duidelijke keuzes moeten maken in onze mediastrategie en momenteel is dat voor ons televisie. Daar gaat de absolute meerderheid van onze mediaspend aan op. Cornet heeft momenteel als merk ook onze prioriteit omdat we voelen dat daar nog heel wat onontgonnen potentieel in zit. Cornet is een sterk blond bier en dat type zit sowieso in de lift in België, maar we merken we een enorme positieve feedback op merk.”

Missie en DNA

Cornet ging enkele jaren geleden door een grote strategische oefening om te kijken waar en hoe het zijn mediabudget precies moest verdelen. Daar kwam de VRT met vlag en wimpel uit. “De eerste, voor de hand liggende reden, is natuurlijk dat je via de VRT nog altijd een zeer groot publiek kunt aanspreken”, vertelt Robberechts. “Het bereik is en blijft gigantisch. Voor een vrij nieuw merk als Cornet, dat we snel veel bekendheid willen meegeven, is dat natuurlijk zeer interessant.”

Daarnaast was het voor Robberechts ook snel duidelijk dat de missie en het DNA van de VRT zeer goed aansloten op de merkwaarden van Cornet. “Tussen het type mens dat naar de VRT kijkt en de typische Cornet-drinker is er een duidelijke match: de VRT wil mensen verbinden, wij vanuit Cornet willen dat ook met ons bier. Een derde reden die voor ons belangrijk is, is dat de VRT een vrij reclameluwe omgeving is. Je wordt er niet onder de voet gelopen door je concurrenten, waardoor je eigen spots aan kracht winnen. Dat alles maakt de VRT voor ons een logische keuze.”

Samen zijn

Cornet is sinds 2017 aanwezig op Eén en Canvas. Het bier wordt geadverteerd via billboards van vijf seconden en via product placement. Op dit moment worden de Cornet-billboards getoond bij Dagelijkse Kost, Iedereen Beroemd en Dertigers. Vorig jaar zat daar ook Nachtwacht bij, het debatprogramma dat door Jan Leyers werd gepresenteerd. Voor de product placement koos Robberechts voor het datingprogramma First Dates. Cornet duikt, samen met zustermerk Rodenbach, op in de bar waar de deelnemers even geparkeerd worden voor ze aan hun date beginnen.


“Voor onze campagnes proberen we de geschikte programma’s zorgvuldig te spotten en te kiezen en dat is niet altijd gemakkelijk. Het moet de juiste toon hebben en goed aanleunen bij het merk. En, zonder al te niche te willen gaan, willen we natuurlijk ook dat de kijkers zo veel mogelijk in de Cornet-doelgroep vallen. We zoeken vooral producties waarbij ‘samen zijn’ belangrijk is, dat is de emotionele laag die we willen meegeven. Het zijn programma’s die verbinden en verenigen en die samenhorigheid uitstralen. Na het volgen van een keynote van netmanager Olivier Goris hadden we meteen het gevoel dat het dat was wat we zochten.”

Bekendheid en imago

Doelstellingen worden uitstekend ingevuld, zegt de marketing manager. “We willen de bekendheid van Cornet stuwen en het imago opbouwen en dat lukt meer dan aardig. Zonder concrete cijfers te geven: uit onze merk-trackers blijkt dat de campagnes zeer goed werken én dat alles in de juiste richting blijft evolueren. Wat dat betreft, zijn we dus absoluut tevreden.”

Visueel product

”Op dit moment is en blijft televisie onze absolute focus. Bier is een vrij “visueel” product. Wat de toekomst betreft: het contract van ons partnership met de VRT stopt dit jaar, dus alles moet eens bekeken worden, maar wat ons betreft, is er zeker de intentie om er een vervolg aan breien.”

Ook jouw merk linken aan Eén en Canvas?

1. Exclusieve partner 2022-2023

Word een exclusieve langetermijnpartner van programma’s op Eén en Canvas met jouw 5”-billboards – die automatisch ook meelopen op VRT NU – en vergroot zo je naamsbekendheid en imago. Interesse in de pakketten vanaf 2022? Contacteer erhard@var.be.

2. Boodschappen van algemeen nut

Geniet van speciale tarieven en omkader je campagne met de kwalitatieve content van Eén en Canvas. Contacteer bruno@var.be

3. Adverteren rond webreeksen of merkintegraties

Interesse in de mogelijkheden van adverteren rond webreeksen of je merk integreren rond Brand Extensions-afgeleiden? Contacteer sam@var.be

4. Preroll video advertising

Voor het eerst sinds 2020 is het marktaandeel van VRT NU bij -24 jarigen groter dan dat van de lineaire VRT-zenders. In de loop van 2021 wordt VRT NU verder uitgebouwd tot een volwaardig platform voor smaakverbreding en personalisering. Dit najaar rollen we preroll video ads voor adverteerders uit.

Meer lezen over de nieuwe crossmediale mogelijkheden?

Blijf op de hoogte van de nieuwe mogelijkheden voor adverteren op VRT NU:

- Lees onze whitepaper Verrassend Veel VRT
- Schrijf je in voor onze newsletter