Bruno  De Turck
Bruno De Turck
Senior Account Manager
19/04/2021
Precies honderd dagen voor de aanvang van de Olympische Spelen in Tokio, geven Team Belgium en FamousGrey het startschot voor de laatste sprint, met een unieke radiospot die ons de zilveren medaillewinst van Pieter Timmers in Rio integraal doet herbeleven. Een prestatie die een hele nieuwe generatie zwemmers inspireerde.

De uitzonderlijke spot duurt exact 47 seconden en 80 honderdsten. Dat is precies de tijd die Pieter Timmers nodig had om zilver te behalen op de vorige Spelen in Rio in 2016. In de radiospot herbeleven we integraal die historische finale 100 meter vrije slag, en die medailleprestatie die een nieuwe generatie zwemmers inspireerde.

Met deze radiospot wordt uitzonderlijk afgeweken van de traditionele 10-, 20- of 30 seconden format, “We beseffen dat dit mediatechnisch een ongewone vraag was, maar als we waren gegaan voor 50 seconden, dan was er ook geen medaille in Rio”, zegt Peter Ampe, creatief directeur van FamousGrey. “Zo’n format is inderdaad uitzonderlijk,” bevestigt Bruno De Turck, Account Manager Boodschappen Algemeen Nut bij Var, “die exacte tijd heeft een mooie symboliek, we hebben dan ook graag een inspanning gedaan om dit in onze blokken in te passen. Maar ik wil toch wel benadrukken dat dit een uitzondering blijft op de regel.” Dat beseffen ze bij FamousGrey ook, “we hadden eerst gedacht aan de integrale race van Greg Van Avermaet”, lacht Peter Ampe, “maar we zijn al heel blij dat het gelukt is met Pieter Timmers.

De impact van een medaille

Als basis voor de spot werd de integrale sportcommentaar van journalist Stef Wijnants en gastcommentator Sydney Appelboom genomen, vanaf het startschot tot het aantikken bij de finish. Acteur Koen De Graeve komt als voice-over af en toe tussen om toelichting te geven bij de impact van zo’n inspiratie op jonge sporters. “Want dat is wat onze topsporters en medaillewinsten op Olympische Spelen teweegbrengen. Ze inspireren en zetten nieuwe generaties aan om diezelfde dromen na te jagen”, benadrukt Dieter Reyntjens, Marketing and Communications Director bij het BOIC. Na de afgelopen Spelen zagen we niet enkel een ‘Pieter-Timmerseffect’ met een stijging van het aantal inschrijvingen in zwemclubs. Ook de prestaties van Nina Derwael en onze hockeyspelers zorgden voor een stijging in het aantal inschrijvingen voor die sporten. “We hopen allemaal dat onze Team Belgium atleten in Tokio iedereen hier zullen inspireren en opnieuw massaal jongeren zullen aanzetten tot sporten. Het aftellen is vandaag in elk geval begonnen.”, besluit Dieter Reyntjens.

Meer weten over de nieuwe advertentiemogelijkheden bij de VRT?

Download onze whitepaper ‘Verrassend Veel VRT’ of contacteer ons vrijblijvend voor meer info.