Justine De Bruyn
Justine De Bruyn
Account Executive Digital & Radio / Spotify
10/03/2021
We streamen massaal muziek, luisteren online naar radio waar en wanneer ons dat past en zoeken doelgericht naar audiocontent. In ons nieuwe InTune-magazine vertelt Sven Lardon, beleidscoördinator digitaal bij VRT-radio, waarom audio (marketing) the next big thing is en waarom je merk daarvoor in pole positie zit bij de openbare zender.

Audio on demand biedt extra beleving bij het huidige radio-aanbod, diept programma’s uit, connecteert doelgroepen, bedient op maat en laat diverse muziekgenres en innovatief woordaanbod ontdekken. Zowel apps als streams bieden dankzij slimme technologie interessante mogelijkheden, meer impact en dus ook: meer ROI voor adverteerders. VRT is leading in online audio om drie belangrijke redenen:

1. De kracht van live

“Vooreerst trekken we de kracht van live digitaal door”, stelt Sven Lardon. “Dat doen we door het verder stimuleren van DAB+, sterke aanwezigheid op digitale televisie en een hybride aanpak voor live luisteren via internet, onze eigen apps, Radioplayer en beschikbaarheid op andere platformen.

Daardoor is VRT qua live luisteren niet enkel marktleider in de klassieke maar ook in de online radiomarkt. Het luistermarktaandeel van VRT is zelfs groter online dan in de totale markt. Via een complementair aanbod van online streams versterkt VRT-radio zijn rol als muziekgids. Ook de toekomstige nieuwe advertising mogelijkheden (vb. video en audio ads,..) die online streaming (en de vernieuwde beheersovereenkomst) schept, zijn alleen maar goed nieuws voor adverteerders.”

2. Lean forward (and enjoy your personal audio ride)

“Ons tweede speerpunt is de gebruiker centraal stellen door nog meer content op maat te
brengen. Programma’s kan je in onze apps al langer herbeluisteren op het moment dat het jou past. Via Select heeft de luisteraar nu ook voor elke radiozender de mogelijkheid om shortform-audiofragmenten te herbeluisteren. Zo wordt ons radio-aanbod minder vluchtig en krijgt het een dynamisch tweede leven on demand.

We bieden ondertussen ook meer dan 140 eigen podcast- reeksen aan, waarmee we diverse doelgroepen bereiken. Ons podcastaanbod noteert 1,2 miljoen downloads per maand, dat zijn unieke cijfers. Ook rond dit unieke audio aanbod schept de nieuwe beheersovereenkomst mogelijkheden voor vernieuwende vormen van audio advertising.”Online audio gaat uit van de kracht van de ‘gemotiveerde’ niche: on demand radio en podcasting kunnen rekenen op een hoge aandachtsgraad, motivatie en retentie. Commercieel betekent dat: een groot extra bereik, een aandachtig en goed getarget publiek, uitgediepte mogelijkheden om te connecteren met doelgroepen, meer data en een grotere ROI.“

“In 2021 zal VRT verder inzetten op het samenbrengen van al zijn audio-aanbod, over de merken heen. Op die manier brengen we een aanbod écht vanuit de behoefte en context
van de gebruiker, op maat en op termijn ook gepersonaliseerd. Steeds met onze publieke opdracht indachtig uiteraard. Het is onze ambitie om de meest relevante aanbieder van audio on demand te zijn in Vlaanderen. Spotify biedt convenience en personalisatie, maar VRT kan daarbovenop een relevant en herkenbaar Vlaams verhaal aanbieden, mét maatschappelijke meerwaarde. Een actieve leidersrol opnemen, de digitale audiobeleving uitrollen en een katalysator zijn voor de hele audiosector, dat is ons doel.”

3. Van touchpoint naar trustpoint

“Onze derde en belangrijkste troef is connectie. Dat doen we al van oudsher, en versterken we door nieuwe vormen van digitale interactie. We hebben grote communities en focussen op interactie, co-creatie en participatie. Door één op één in conversatie te gaan via onze apps creëren we echte trustpoints. Onze merken zijn verbindende ankerpunten waar mensen zich thuisvoelen. Via deze interactie krijgen wij ook voeling met wat leeft, die input verwerken we dan weer in onze programmatie. In totaal werden al meer dan 2 miljoen berichten verstuurd via een van onze radio-apps. Die informatie levert een schat aan connecties op.”

Meer lezen?

Meer lezen over het digitale transformatietraject van VRT en de nieuwe crossmediale mogelijkheden? Download de nieuwste editie van ons InTune-magazine