15/07/2021
BMW is blijven communiceren op de VRT-kanalen tijdens de crisis. Welke strategie hanteren ze daarbij? En welke resultaten levert dat op? Experten Pascale Goudvis en Georges Pagalis leggen uit.
→“Het is de taak van de VRT om een breed publiek te informeren over cultuur en dus ook over boeken. Onze ambitie bij Standaard Boekhandel: boeken ‘top of mind’ maken bij de Vlaming. Het gaat om lezen, leren en beleven. Het aanzetten tot lezen is het startpunt, de rest volgt erna en is een verrijking voor iedereen. Radio 2 is in dat opzicht een belangrijk kanaal om die hele flow te verzorgen naar de juiste doelgroep: de families in Vlaanderen. Daarin zijn het brede bereik, gecombineerd met de reclameluwe omgeving binnen deze brandsafe media, cruciaal voor ons. De zorg voor een breed bereik is een gedeelde waarde die we delen met de VRT.”
“In onze reclamecampagnes nemen we Radio 2 al verschillende jaren mee in onze mediaplannen. Sinds een jaar zetten we ook in op een creative partnerships op maat. Het is fantastisch dat Radio 2 die mogelijkheid biedt om, samen met de matchmakers bij Var, te brainstormen om een aantal creatieve acties op maat uit te werken. Daar is Radio 2 voor ons de ideale partner, zowel op de on- als offline touchpoints van dit straffe familiemerk.”
“Tijdens die vreemde weken in de lente van 2020, toen we met z’n allen thuis zaten, had iedereen ineens meer tijd om te lezen. Daarom werkten we een concept uit met De Madammen van Radio 2. In de eerste lockdownperiode, in april en mei, bracht Anja Daems 7 weken lang, op 14 verschillende momenten, een boekentip. We vonden dat een ‘uitgelezen’ kans om creatief te partneren. Elke boekbespreking werd gesigneerd door Standaard Boekhandel via een vijfsecondenspotje. De spotjes verschenen na elke boekentip van Anja en in andere radioprogramma’s. In het spotje riepen we op om mee te doen aan de online wedstrijd waarin de luisteraars een waardebon van 150 euro konden winnen. Een actie die resoneerde, want ze werd ook aangekondigd op de Facebook- en Instagram-account van Radio 2, met een link naar onze webshop. Zo’n 360°-project levert veel visibiliteit op.”
We hielden een tweede, vergelijkbare actie tijdens de Boekenmaand in september 2020, waarin een Radio 2-presentator telkens een boek tipte, samen met zijn lievelingsauteur. De interviews werden telkens opgenomen in een Standaard Boekhandel en via de Radio 2-app gepubliceerd. Ook dit jaar, in 2021 dus, gaan we een soortgelijk initiatief uitwerken rond moederdag rond vijf thema’s, met ‘diversiteit’ als ankerpunt: de diversiteit van boeken, de diversiteit van mensen, door aan te tonen dat iedereen, niet alleen intellectuelen, plezier kan scheppen in lezen, leren en beleven.”