14/03/2018
Var vernieuwt merkidentiteit, visual & sonic branding, website en start met contentmarketing.
→
Stefan Delaeter (Research Manager bij Var) ziet twee toonaangevende trends. Enerzijds worden we ouder, anderzijds blijven we langer aan het werk. Daardoor is er een grote groep koopkrachtige consumenten ontstaan.
Mediaplannen beperken zich nog te vaak tot 18- tot 54-jarigen. De research-bevindingen van Stefan Delaeter tonen aan dat:
45-plussers groeien in aantal, terwijl het aantal 18- tot 44-jarigen daalt.
45-plussers zijn koopkrachtiger dan de doelgroep 18-44.
45-plussers spenderen meer aan duurzame goederen.
45-plussers staan open voor nieuwe merken.
Grafiek 1: 45-plussers groeien in aantal, de 18- tot 44-jarigen dalen:
Grafiek 2: 45-plussers zijn koopkrachtiger:
Grafiek 3: 45-plussers kopen meer duurzame goederen:
Grafiek 4: 45-plussers staan meer open voor duurzame merken dan jongeren:
Een recent onderzoek van GfK voor het consultancybureau Fifty and More onderscheidt drie belangrijke segmenten binnen de 45-plussers.
Bron: Prime Communication, Fifty and More, MultiGenerational thinking. Typologie door GfK op basis van CAWI-onderzoek uitgevoerd van 25/02 tot 06/03/2016 bij 805 panelleden tussen 45 en 80 jaar op het onlineGfKpanel (29.000). Het opdelen van de 45+ doelgroep in Challengers, Experts en Classics is als segmentatiemodel ontwikkeld door Fifty and More, business unit van Primetime Communication Group nv.
45-plussers luisteren opvallend veel naar radio. Gemiddeld luisteren ze dubbel zo lang naar de radio dan dat ze tv kijken of online surfen.
Wanneer we inzoomen op de radioconsumptie van de Golden Generation, dan is Radio 2 met stip hun favoriete zender. In één klap bereik je met Radio 2 op weekbasis 46% van de 45-plussers.
Contacteer onze matchmakers voor een radioplan op maat