Met kwalitatieve en maatschappelijk relevante content bieden de VRT-zenders een merkveilige adverteerderscontext, geen evidentie in deze tijden.
→“In het dagelijks leven neemt audio inderdaad een steeds belangrijkere plaats in”, vertelt Davy Caluwaerts. “In mijn leven zijn bijvoorbeeld digitale radio, audiobooks en podcasts heel nadrukkelijk aanwezig. Ook radio blijft immens populair: een paar miljoen Vlamingen luistert dagelijks én wekelijks."
"Working from home heeft ons luistergedrag nog een extra boost gegeven: de luisterduur is langer geworden en de ochtend- en avondpieken zijn meer gespreid. Dat resulteert in hoge bereikcijfers."
"Audio is een echte compagnon de route, het is een medium dat we ‘meenemen’ doorheen de dag. Dat biedt mogelijkheden voor merken die snel bereik en frequentie willen opbouwen. Een sterke mix van zenders en platformen is belangrijk voor een goede en snelle bereiksopbouw."
"Ik geloof dan ook in een sterke mix van zenders en platformen in functie van de doelgroep. In die mix hebben de VAR/VRT zenders een goed aandeel in uniek bereik."
"Het audiolandschap is ondertussen heel divers, er is echt voor elk wat wils. Daardoor kan je met alle zenders samen een groot bereik opbouwen, maar apart toch nog heel selectief werken."
Selectiviteit geeft aan in hoeverre je door aanwezigheid op een bepaalde zender meer mensen uit een bepaalde doelgroep zal bereiken dan gemiddeld. Alles heeft natuurlijk te maken met het product of de dienst die je aan de man wil brengen. Merken die zich richten naar luisteraars met een hoge koopkracht zijn op zoek naar zenders die selectief zijn op hogere sociale klassen.
Zo scoort Radio 1 bij adverteerders die luisteraars met een hoge koopkracht zoeken. Bij televisie ligt dat bijvoorbeeld moeilijker. Dat medium heeft een groot bereik, maar weinig tv-zenders zijn selectief op hogere sociale klassen, Canvas is daarop een uitzondering.
"Digitale radio heeft die mogelijkheden nog verruimd. Via zenderselectie en -combinaties doen we aan lobbying, geotargeting of breed publieksbereik, faciliteren we PR, ondersteunen we dealers of geven we een signaal aan stakeholders".
"Het feit dat radiozenders allen een eigen identiteit hebben ontwikkeld, maakt dat je merk in een bepaald ‘Umfeld’ terechtkomt. Die selectiviteit werkt versterkend op positionering."
"Radio is een echte traffic builder. Als er opendeurdagen zijn of we een promo moeten uitrollen, is het medium een usual suspect om snel frequentie op te bouwen. Radio zorgt voor in-store traffic maar geeft ook een boost aan zoekresultaten en haalt je publiek on-site."
"Daarnaast is het ook een echte merkenbouwer. Je kan het inzetten als dragend medium voor een merklancering of als een positionerend canvas doorheen een tactische campagne."
"Ik geloof sterk in de complementariteit van touchpoints, zowel in paid als in owned media. En ik geloof vooral in ‘Journeys of One’. Dat is wat we bij Publicis ‘de individuele consumerloops van merk- of productbeleving’ noemen. In die Journey of One neemt audio een heel belangrijke rol in."
"Audio is omnipresent en biedt een automatische opt-in: twee heel waardevolle troeven.”
Check onze publicatie The Power of Audio: je vindt er naast het advies van Davy ook tips van adverteerders, inspirerende succescases en insights uit audioresearch.