Marit Ginevro
Marit Ginevro
Head of Marketing
15/03/2023
In 2022 ging 14,5% van alle reclamebestedingen in België naar radioreclame. Dat blijkt uit het tweede gezamenlijke benchmarkonderzoek van UBA en UMA, respectievelijk de overkoepelende verenigingen voor adverteerders en de mediabureaus in de reclame- en mediamarkt. 

Dit zijn de top 3 communicatiekanalen voor wat betreft het netto geïnvesteerd volume:

1. Tv trok in 2022 de meeste investeringen aan: met 35,6% van het totaal voor alle media blijft dit het belangrijkste reclamemedium in België.
2. Radio is het tweede individuele kanaal in de gegevens, met een aandeel van 14,5%.
3. Social komt met 9,3% op de derde plaats in de algemene rangschikking.

Offline media waren in 2022 goed voor 64,9% van de totale media-investeringen.

Social media nemen de leiding in digitale kanalen, goed voor 35,1% van de totale media-investeringen. Binnen het totale digitale marktaandeel halen social media het van display. Video staat op de derde plaats.

Op economisch niveau zijn 5 grote groepen goed voor meer dan 60% van de investeringen: distributie (17,4%), automotive (14,5%), food (7,9%), telecom operatoren (7,4%), finance (7,6%) en drinks (5,9%).

Het volledige rapport vind je op de website van UMA.

Interesse in adverteren via de VRT-radiomerken?