Veerle Hellemans
Veerle Hellemans
Head of Market Intelligence
28/02/2023
5u en 6 minuten, dat is de hoeveelheid audio die de gemiddelde Vlaming volgens de 2de editie van de CIM Audio Time Studie per dag consumeert. Ons team Market Intelligence destilleerde de 5 belangrijkste bevindingen die je zeker in het achterhoofd moet houden bij het maken van je mediaplan. Ontdek ze hieronder.

Het Audio Time-onderzoek schetst een beeld van het volledige audiolandschap in België dus zowel live radio als podcasts en streaming of eigen muziek. De studie werd uitgevoerd door Ipsos in opdracht van het CIM bij 4.092 Belgen tussen 12-74 jaar in de periode oktober-december 2022. De bevindingen hieronder focussen zich hoofdzakelijk op Vlaanderen:

1) Audioconsumptie in Vlaanderen blijft stabiel: 5u 06 minuten per dag

Volgens de studie luistert de gemiddelde Vlaming 5u 06 minuten naar audio per dag. In vergelijking met de cijfers van 2021 is dit een bijzonder stabiel resultaat (313 minuten 5u 13 min).*

2) Live radio maakt nog steeds 70% uit van totale audioconsumptie

Van de totale audiotijd blijft live radio het grootste deel van de taart innemen met 70%. Dit is stabiel gebleven in vergelijking met de vorige meting. Muziekstreaming (+7%) en podcasts (+4%) zien hun aandeel lichtjes vergroten ten nadele van muziek luisteren via Youtube (-6%) en eigen audio (-5%).*

Verschillen tussen Noord en Zuid: in het zuiden ligt de gemiddelde audiotijd per dag 45 minuten lager. Het aandeel live radioluisteren in het zuiden neemt 60% in, wat gevoelig lager is dan in het noorden (70%); het aandeel muziek luisteren via YouTube ligt hoger in het zuiden (14% tav 7% in het noorden).

3) Luistertijd van live radio stijgt bij -25 jarigen

Opvallend: de stijging in audiotijd bij -25-jarigen is toe te schrijven aan een stijging in live radioluisteren. Online muziekstreaming & muziek luisteren via Youtube is nagenoeg stabiel gebleven bij deze jongere doelgroepen.

Block image

De luistertijd is het hoogst bij 25-34 jarigen met bijna 6u per dag. Bij de 12-17 jarigen is die relatief lager met 4,5u per dag. Beide doelgroepen zijn in vergelijking met vorig jaar in audiotijd gestegen.*

4) Aandeel DAB+-radio stijgt

Van het aandeel live radio (70%) is de luistertijd via FM-radio (-5%) en TV (-36%) gedaald en deze van DAB+ gestegen (+29%). Dat is een logische evolutie n.a.v. de wetgeving van 2020 dat DAB+ verplicht in nieuwe auto’s.*

Block image

5) Corona-effect lijkt uitgewerkt: luisteren onderweg is gestegen

De helft van de luistertijd van de Vlaming gebeurt nog steeds thuis, maar het Corona-effect lijkt uitgewerkt: we luisterden opvallend terug meer op het werk (27% t.a.v. 23% in ’21) en onderweg: in de auto en tijdens het openbaar vervoer (14% t.a.v. 12% in ’21).**

*CIM Audiotime 2022, 12-74, ma-zo
** CIM Audiotime 2022, Noorden, 18-64

 

Wil je als merk ook genieten van de kracht van audio?

Contacteer ons voor meer info. We helpen je graag verder.