Rudi Janssens
Rudi Janssens
Chief Commercial Officer
22/11/2022
Professor Karen Nelson-Field is internationaal gerenommeerd voor haar aandachtsmetingen van visuele media. Vorige maand presenteerde ze de resultaten van haar eerste radio-onderzoek. De eerste cijfers werden al onthuld. We kijken uit naar het volledige onderzoek.

Het opzet van de studie: de aandacht van audiomedia meten en de impact ervan op merkvoorkeur in kaart brengen.

De twee belangrijkste resultaten van het lijvige onderzoek:

  1. In vergelijking met andere media, vergroot radioreclame de keuze voor jouw merk met gemiddeld 20%.
     
  2. De drie best scorende categorieën zijn automotive, fastfoodrestaurants en retail.

Nelson-Field pleit ervoor dat adverteerders niet enkel moeten focussen op mediabudgetten of op het aantal impressies van hun campagnes. Het is belangrijker om inzicht te krijgen in de aandachtseigenschappen van elk mediaplatform. Het heeft met andere woorden weinig zin om het merendeel van je budget te besteden aan goedkopere platformen als die weinig aandacht blijken te genereren.

Bureaus roept ze op om de aandachtscomponenten in hun campagnes te optimaliseren. Elk mediaplatform heeft een maximale aandachtselasticiteit. Een sterke creatie kan - binnen die grenzen - de gegenereerde aandacht maximaliseren.

Met dit onderzoek hoopt Nelson-Field adverteerders een beter inzicht in hun campagnes te bieden zodat ze op een nog performantere manier kunnen connecteren met hun doelgroepen. Daarnaast moeten de insights adverteerders bijstaan om impactvolle auditieve campagnes te ontwikkelen, zowel op het niveau van mediaplanning, budgettoekenning als creatie.

Interesse in adverteren op de VRT-radiomerken?

Contacteer ons voor meer info