Sophie De Marche
Sophie De Marche
Account Executive
16/11/2022
Na een korte afwezigheid mogen de populaire mascottes van betaalbare boodschappen zich weer helemaal uitleven op radio. Marketing directeur van Albert Heijn én radio-believer Els Lagrou licht de succesvolle comeback toe aan de hand van 3 straffe DIVA-cijfers.

98% merkbekendheid

De ‘Hamsteren’-campagne legt een merkbekendheid van maar liefst 98% voor. Daarnaast benoemt 62% AH als voorkeursmerk en kan 85% de spots correct linken aan het merk AH (ter vergelijk, de gemiddelde benchmark op deze parameter is 35%).

Els Lagrou: “Het enorme bereik van de VRT-zenders ligt mee aan de basis van dit succescijfer. Dat we onze spots in een kwalitatieve context op een geloofwaardige manier kunnen brengen bij diverse doelgroepen, draagt bij aan de perceptie ervan. Albert Heijn is challenger in de markt. Dat onze campagne zo hoog scoort op merkbekendheid. Het feit dat mensen de spots linken aan ons merk, bewijst dat radio helpt om je merk op te bouwen.”

46% aankoopintentie

46% van de ondervraagden geeft een score van 7 of meer op de overweging om (vaker) boodschappen te doen bij AH na het horen van de campagne. Ook dit cijfer ligt beduidend hoger dan de benchmark van 31%.

Els Lagrou: “Ik ben een grote believer van contextuele reclame. Onze spots bereiken mensen wanneer ze in de auto zitten en zich de vraag stellen: “wat eten we vanavond?”. Uiteraard neemt men dan niet direct de afslag naar onze winkels maar we installeren ons wél in het hoofd van onze doelgroep op een moment dat ze uiterst receptief is voor de boodschap. In de juiste context blijft een boodschap altijd beter hangen.”

48% fanship

Bijna de helft geeft een score van 7 of meer aan op de mate waarin ze fan of liefhebber zijn op AH na het horen van de spot. Met een benchmark van 30% ook weer een cijfer dat ver boven het gemiddelde ligt.

Els Lagrou: “Radio is bovenal een creatief medium waar goede campagnes echt tot hun reden komen. Onze campagnes hebben een leuke baseline, de kracht van sonic branding heeft een niet onbelangrijk aandeel in deze score. Auditieve reclame zit in de lift. Als je daar als merk op een leuke manier op inspeelt, volgen de goede resultaten vanzelf.”

Interesse in adverteren op de VRT-radiomerken?

Contacteer ons voor meer info.