Erhard Jacquemyns
Erhard Jacquemyns
Key Account Manager Tv Partnerships
29/10/2020
In vluchtige tijden van sociale media is verbinding een toverwoord. Volgens recent onderzoek is net daar de kracht van tv. De kijkcijfers van de afgelopen feestdagen zijn duidelijk: samen voor de buis zitten is voor veel mensen een favoriete tijdsbesteding. Tv verenigt verschillende doelgroepen. Een must voor adverteerders.

Samen kijken = samen delen

Samen ontspannen is een universele behoefte van jong en oud. Samen tv-kijken brengt mensen dichter bij elkaar. “Het gaat om samen emotie beleven”, stelt reseacher Laure Weckx. “Samen tv-kijken zorgt voor verbinding in een gezin, momenten waar naar uitgekeken wordt. Soaps zijn bijvoorbeeld traditionele familiemomenten, Thuis en Familie worden ook door jongeren (15-18) nog op een klassieke manier bekeken.”

Prime time = iedereen voor de buis

Op weekdagen is samen ontspannen de derde belangrijkste behoefte, op vrijdagavond en tijdens het weekend staat samen ontspannen op nummer 1. De populairste programma’s die we samen bekijken zijn niet toevallig kijcijferkanonnen: De Mol, Reizen Waes Europa, Eigen Kweek, Blind Getrouwd en Undercover. “Net die programma’s zijn bijzonder interessant voor adverteerders die mikken op een brede doelgroep”, verklaart Laure Weckx.

Ook doelgroepen die traditioneel moeilijker te bereiken zijn -zoals jongeren of laagopgeleiden - vind je op die momenten verenigd voor de buis. “Met 61% is Eén het belangrijkste samenkijk-merk, voor VTM (60%) en VIER (59%). Van de 15 meest bekeken sportprogramma’s waren er 14 programma’s te zien op Eén en Sporza. Wist je dat we iedere dag gemiddeld 2 uur samen met iemand anders naar video kijken? Dat is maar liefst 42% van de volledige kijktijd. En als we samen kijken, is lineair kijken nog dominanter dan wanneer we alleen kijken,” besluit Laure Weckx.

Watching alone - together

De kracht van streaming is intussen alomgekend. Samen ontspannen net zo goed voor jongeren een belangrijke behoefte, en is dus universeel. Er is zelfs een markt voor. Daarvan getuige intussen verschillende apps om in realtime video's met vrienden online te bekijken:
 

Bron: VRT Studiedienst
“De kracht van televisie is samen emotie beleven