Geert Vansant
Geert Vansant
Research Manager
30/06/2021
VRT NU zit al een tijdje in de lift. Massaal veel Vlamingen ontdekken de gratis online videospeler van VRT waarop programma’s van Eén, Canvas en Ketnet en videoreeksen van de radiomerken (her)bekeken kunnen worden. En steeds meer mensen zijn fan van het platform, getuige de sterke groei. Enkele cijfers.

VRT NU krijgt maandelijks 660.000 unieke gebruikers over de vloer en wekelijks 345.000. Dat is respectievelijk +6% en +30% t.o.v. 2020. Het aantal unieke gebruikers wordt gemeten aan de hand van het VRT-profiel dat de kijkers hebben aangemaakt, dus die effectief een video hebben gestart*. 18,35% daarvan kijkt live (jan-mei 2021, vs. 16% in jan-mei 2020). Het meest opvallende cijfer is het aantal unieke gebruikers op jaarbasis. Dit aantal steeg maar liefst met 32% t.o.v. 2020. We spreken dit jaar dus van 1.700.000 unieke gebruikers op jaarbasis.

Als we dieper ingaan op doelgroep, zien we dat de 25-34-jarigen de grootste kijkgroep vormen (22%). De 2e grootste groep zijn de -25-jarigen met 19% en de kleinste groep zijn de 65-plussers (12%). Meer specifiek:
 

  • 19% is -25
  • 22% is 25-34
  • 18% is 35-44
  • 15% is 45-54
  • 14% is 55-64 jaar
  • 12% is +65

Als we kijken naar de castingcijfers, zien we dat nog steeds het meest wordt gekeken via web (50% in mei 2021), maar dat casting in opmars is: sinds januari zien we een stijging van 12,5%.

“VRT NU drijft op de kracht van het uiterst kwalitatieve aanbod. We garanderen een kwalitatieve context en werken met algoritmes die onze kijker een zo divers mogelijk aanbod voorstelt”, zegt Lotte Vermeir, adjunct-netmanager Eén en Canvas

*Er wordt niet gerekend o.b.v. ‘unieke streamers’ of ‘unieke bezoekers’, want een persoon kan door gebruik te maken van verschillende toestellen, het verwijderen van cookies, etc, misschien zelfs 10 unieke streamers/bezoekers zijn.

Reserveer in primeur preroll op VRT NU

Link vanaf 2022 je merk exclusief aan Eén en Canvas en verrijk je campagnes met het extra bereik van VRT NU via unskippable preroll video advertising.

Meer weten?

Download de tv-publicatie