Saskia Schatteman
Saskia Schatteman
14/12/2020
Op 14 december kondigden Telenet/SBS, Mediahuis, Proximus/Skynet en Pebble Media aan samen een nieuwe nationale, crossmediale reclameregie op te richten. Dit nieuwe partnership van lokale mediaspelers wil adverteerders oplossingen bieden om hun klanten te bereiken, over mediatypes en platformen heen, ondersteund door een sterk uitgebouwd dataplatform.

De nieuwe regie zal ook de websites aanbieden van de VRT, waaronder Sporza, Dagelijkse Kost en Eén. Deze populaire sites zijn in regie bij Pebble Media en gaan mee naar de nieuwe regie. Het is de intentie van de nieuwe regie om begin 2021 operationeel te zijn. Meer details lees je in het persbericht.

Sterke VRT-merken in crossmediaal aanbod

Sterke VRT-websites als Sporza, Dagelijkse Kost en Eén zullen via de nieuwe nationale multimediaregie aangeboden worden, samen met de andere media die de nieuwe regie zal commercialiseren. Op die manier kunnen adverteerders makkelijker schaal bekomen bij lokale media.

VRT en Var geen aandeelhouder in het nieuwe initiatief

De VRT en Var kozen ervoor om geen aandeelhouder te worden in de nieuwe regie. Var verkocht daartoe haar aandelen in Pebble Media. De reden voor die keuze is dat de VRT en Var onafhankelijk hun commerciële strategie willen uitbouwen. Var wenst daarvoor met verschillende partijen te kunnen samenwerken. Het bestaande regiecontract voor de VRT-websites is al meer dan 10 jaar bij Pebble Media en zal daar ook blijven gedurende de looptijd van het bestaande regiecontract.

Var als matchmaker voor VRT-touchpoints op alle platformen

Op basis van de nieuwe beheersovereenkomst zal Var vanaf 2021 nieuwe digitale formaten  en een breder crossmediaal aanbod bij de content van de VRT kunnen aanbieden. 
Met name een digitaal audio en video aanbod zullen interessante toevoegingen zijn aan het aanbod. Om de lokale markt te ondersteunen en de aantrekking van lokale media te vergroten, zal Var samenwerken met de lokale spelers zoals de nieuwe mediaregie, om zo het aanbod van lokale media te vergroten. 

Meer weten over de mogelijkheden rond adverteren op de VRT-content in 2021?

Contacteer ons of contacteer je vaste matchmaker bij Var.

Interesse in onze plannen? Schrijf je in voor onze livestream EYES ON 2021 op 14 januari.

Met warme groeten,


Saskia