30/06/2020
Je campagne aanpassen aan de (nieuwe) context loont, dat leerden we uit recent DIVA-onderzoek. Deze 8 zomerse coronacampagnes tonen hoe je efficiëntie, context én creativiteit combineert.
→BCCMA adverteert traditiegetrouw in het najaar, in de periode dat de jaarlijkse campingbeurs Mobicar wordt georganiseerd. In coronatijden zag de federatie BCCMA een opportuniteit om buzz te creëren rond deze coronaproof vakantieformule. Met het initiatief Campaway werden door BCCMA verschillende acties op poten gezet om reizen met de motorhome en caravan in de kijker te zetten. Radio zorgde voor de extra ondersteuning. Een duidelijke spot informeert dat kamperen de ideale manier is om er deze zomer, in je eigen bubbel, toch op uit te kunnen trekken.
Vooral vijftigplussers en millennials blijken dol op de bohemian reisstijl, maar tijdens de lockdownperiode wilde de federatie zijn doelgroep uitbreiden. Om de brede doelgroep 18-64 gericht te kunnen bereiken, werd snel geschakeld met een plan voor een campagne op Radio 1, Radio 2, Studio Brussel en MNM.
DIVA-onderzoek bevestigt: hoewel het – totnogtoe onbekende - merk Campaway logischerwijs lager scoort op awareness en preference scoort de campagne sterk op ‘relevantie’ en ‘nuttigheid’. 1 op 4 overweegt het merk of zegt tot actie te kunnen overgaan. De werkelijke cijfers zijn nog indrukwekkender: Campaway meet +191% online traffic na uitzending van de radiospots. Het aantal paginabezoeken van de store locator (de pagina waar mensen op zoek gaan naar de dichtstbijzijnde dealer) steeg met zelfs 424%. Ook het fysieke verkeer naar de dealers kende een sterke toename.
Dat je campagne aanpassen aan de context loont, is één van de 6 learnings uit DIVA-onderzoek bij coronacampagnes. Ontdek alle parameters waarmee je makkelijk zelf aan de slag kan om radio in te zetten als brandbuilder in onze paper.