Julie Desmet
Julie Desmet
Business Developer Creative Partnerships
21/03/2023
Op 21 maart is het Wereld Downsyndroomdag en dan draagt iedereen traditiegewijs twee verschillende (steun)kousen voor het goede doel. Dat is sinds enkele jaren een vaste gewoonte geworden dankzij het langdurige, creatieve & hartverwarmende partnership tussen Eén en Veritas.

Eén lanceerde in 2019 de oproep om op Wereld Downsyndroomdag twee verschillende kousen aan te trekken en hiervan foto’s te delen op sociale media met de hashtag #steunkousen. Twee verschillende sokken zijn sindsdien het symbool geworden van Wereld Downsyndroomdag en tonen aan dat anders zijn dik oké is.

Partnership Eén x Veritas

Sinds 2020 slaat Eén de handen in elkaar met Veritas, een Vlaamse keten gespecialiseerd in beenmode, om sokken te verkopen voor het goede doel. In totaal zijn er drie sets speciale kousen op de markt gebracht, ontworpen door het grafisch bureau van Dieter Coppens, en die beschikbaar zijn voor zowel kinderen als volwassenen. Per set verkochte sokken gaat 1 euro naar het goede doel. De kousen zijn verkrijgbaar in de Veritas-winkels en op veritas.be

Dit jaar zamelt de actie geld in voor Konekt, een organisatie die streeft naar een wereld waarin personen met en zonder beperking een betekenisvolle rol kunnen opnemen vanuit hun talent.

“Met het ingezamelde geld van de actie #steunkousen kunnen we meer jongeren met een beperking de kans geven om te bouwen aan een toekomst die ze zélf willen. Via individuele opleidingstrajecten kunnen zij hun talenten ontdekken en ontwikkelen, en hun toekomstdromen vormgeven. Samen gaan we voor voluit leven in een inclusieve wereld.”
Koen Deweer, algemeen directeur van Konekt

Down the Road

De boegbeelden van de #steunkousen-campagne zijn de zes reisgenoten uit het afgelopen seizoen van Down the road, het tv-programma op Eén waarbij Dieter Coppens op reis gaat met 6 jongvolwassenen met het syndroom van Down.

0:00
/
0:00

De tv-campagne op Eén liep van 12 maart tot en met 20 maart. De radiocampagne startte een weekje vroeger (6 tot en met 21 maart) en liep op zowel Radio2 als MNM. Op Wereld Downsyndroomdag doet Dieter ten slotte samen met Simon, één van zijn reisgenoten in Down the road, een radioronde bij de VRT-zenders om extra awareness te creëren.

Op zoek naar een partnership met maatschappelijke relevantie?

Contacteer ons vrijblijvend, we helpen je graag verder.