Het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) deelt de resultaten van de meest recente meting van het radiolandschap in België, gebaseerd op de huidige golf sept-dec 2023.
→Startpunt van het onderzoek zijn drie tekstueel identieke 15” radiospots voor een fictief chocolademerk. De spots worden op verschillende wijzen auditief afgewerkt door ze te voorzien van andere stemmen, muziek, tonen en geluid. De 3 afgewerkte testspots werden kwalitatief en kwantitatief onderzocht bij een panel radioluisteraars van 18-59.
De drie spots bleken totaal andere emoties op te roepen bij het testpanel, gaande van ‘seduction’ naar ‘belonging’ tot ‘inner peace’. De versie die gevoelens van ‘seduction’ opriep, werd gelinkt aan een vrouwelijk, exclusief en gepassioneerd merk. De versie die gevoelens van ‘belonging’ opriep, voelde eerder mannelijk, dynamisch, stedelijk en jong aan. De spot die gevoelens van ‘Inner Peace’ opriep, werd dan weer meer toegeschreven aan een vrouwelijk, verantwoordelijk en bewust merk. Met deze opvallende vaststellingen toont het onderzoek aan dat audio niet enkel emoties oproept, maar ook een bepalende factor is bij het creëren van merkimago. Uit verder onderzoek bleek de impact ook door te werken op de visuele voorstelling van het product en de mogelijke aankooplocaties.
De conversie van een radiospot bevindt zich op drie interessante niveaus:
Bekijk het interview (video) met Jan Isenbart op de VIA-website en/of contacteer ons vrijblijvend voor een afspraak.