Dirk Soetens
Dirk Soetens
Market Intelligence Manager
22/02/2024
Met een innovatieve studie heeft Jan Isenbart, Chief Research Officer van ARD Media, in samenwerking met onderzoeksbureau September, de emotionele impact van audio weten te analyseren. In dit artikel lees je meer over de opzet van de studie en de belangrijkste bevindingen. 

De ingrediënten: stemmen, muziek en geluid

Startpunt van het onderzoek zijn drie tekstueel identieke 15” radiospots voor een fictief chocolademerk. De spots worden op verschillende wijzen auditief afgewerkt door ze te voorzien van andere stemmen, muziek, tonen en geluid. De 3 afgewerkte testspots werden kwalitatief en kwantitatief onderzocht bij een panel radioluisteraars van 18-59. 

Het resultaat: emotionele rollercoaster

De drie spots bleken totaal andere emoties op te roepen bij het testpanel, gaande van ‘seduction’ naar ‘belonging’ tot ‘inner peace’. De versie die gevoelens van ‘seduction’ opriep, werd gelinkt aan een vrouwelijk, exclusief en gepassioneerd merk. De versie die gevoelens van ‘belonging’ opriep, voelde eerder mannelijk, dynamisch, stedelijk en jong aan. De spot die gevoelens van ‘Inner Peace’ opriep, werd dan weer meer toegeschreven aan een vrouwelijk, verantwoordelijk en bewust merk. Met deze opvallende vaststellingen toont het onderzoek aan dat audio niet enkel emoties oproept, maar ook een bepalende factor is bij het creëren van merkimago. Uit verder onderzoek bleek de impact ook door te werken op de visuele voorstelling van het product en de mogelijke aankooplocaties.  

De ROI van radio: van emotie via merkimago tot verlangen

De conversie van een radiospot bevindt zich op drie interessante niveaus: 
 

  1. Emotie: audio gaat verder dan prikkelen, ze wekt diverse persoonlijkheden op bij verschillende doelgroepen. 
     
  2. Merkimago: audio stuurt merkimago. Door de diversiteit aan emoties en de bijhorende merkvoorstellingen die werden opgeroepen, kon het onderzoek aantonen dat audio een bepalende factor is voor merkimago. 
     
  3. Verlangen: audio slaagt er in een verlangen naar het product op te wekken, zelfs tot in de winkel. 

Meer weten?

Bekijk het interview (video) met Jan Isenbart op de VIA-website en/of contacteer ons vrijblijvend voor een afspraak.