Dirk Soetens
Dirk Soetens
Market Intelligence Manager
29/01/2024
De derde CIM Audio Time studie 2024 geeft een beeld van alle audioconsumptie in ons land. We vatten de belangrijkste cijfers voor je samen in 3 highlights voor Vlaanderen. 

1. 70% van alle dagelijkse audiotijd gaat naar radio

Op de tweede en de derde plaats volgen betalende gebruikers van audiostreamingservices zoals Spotify en muziek via videoplatformen zoals YouTube. Amper 4,3% van de audiotijd wordt ingenomen door gebruikers van gratis audiostreamingservices met reclame. Dat betekent dat radio binnen de wereld van commerciële audio de onbetwiste nummer één referentie is. 

2. 25- tot 34-jarigen luisteren het meest naar radio

Live radio heeft in Vlaanderen bij de 25-34 jarigen een aandeel van 58%. Radio is dus een must in je plan als je als adverteerder met belangrijke doelgroepen wil connecteren.  

3. Online audio en DAB-radio vullen FM-radio aan

Online live radio neemt een deel van de luisterminuten van live FM radio over en vertegenwoordigt ondertussen 29,2 minuten per dag in Vlaanderen (live via radioplatform en live via site/app/radio). Ook DAB+ speelt een belangrijke rol en is goed voor 53 minuten per dag in Vlaanderen. 

De studie

  • Online onderzoek bij 4.167 ondervraagden 12-74 
  • Periode oktober – december 2023 
  • Onderzochte bronnen: Live FM-radio, live DAB -adio, live radio op tv, live via site/app radio, live via radioplatform, timeshift radio/podcast, audiostreaming free, audiostreaming paid, music via videoplatform, owned music 
  • Bekijk de volledige presentatie

Interesse in adverteren op onze radiozenders?