Volgens onderzoek van Media Mix Navigator ligt de ROI-index bij audio 55% hoger dan het gemiddelde van alle andere media.
→Marketeers strijden al jaar en dag om ‘top-of-mind’ te zijn bij de consument. Deze parameter blijkt de belangrijkste sleutel te zijn tot merkvoorkeur. Hoe groter de mental availability van een merk, hoe meer het merk wordt opgemerkt en overwogen tijdens het koopproces. Merken met een hogere mentale beschikbaarheid hebben minder moeite om consumenten aan te zetten tot aankoop.
Een recente studie in het Verenigd Koninkrijk, uitgevoerd door Peter Field, onthult dat adverteerders die radio inzetten +13% meer top-of-mind zijn dan merken die geen gebruik maken van radio in hun mediaplan. Dit resultaat wordt ondersteund door cases uit de IPA-database, waarbij de impact van radioadvertenties op merkvoorkeur en verkoop duidelijk naar voren komt.
Radio biedt dus niet alleen een rechtstreekse impact op merkvoorkeur en verkoop, het medium draagt volgens de studie ook indirect bij aan het opbouwen van een sterke ‘mental availability’, wat essentieel is voor langdurig succes.
Bart De Pauw, Chief Business Intelligence Officer bij GroupM: “Radio wordt al veel gebruikt in België, maar de dimensie’ branding’ is ondergebruikt. Men denkt te vaak dat radio enkel voor awareness en traffic nuttig is, terwijl het ook echt een merk kan bouwen. Het blijft een massamedium en positioneert zich tussen high attention en low attention media als secondary attention medium. Het zet mensen dus echt in beweging, je kunt er echt mee rekruteren.”
Peter Van Wijnaerde, Director Brand Strategy bij Teamleader: "Radio wekt vertrouwen op. Een merk dat kiest voor een radiocampagne laat zien dat het serieus is over de boodschap. Dat resulteert direct in meer geloofwaardigheid, wat de waarde en perceptie van je product ten goede komt."
Meer weten? Lees het volledige onderzoek.
Contacteer ons vrijblijvend. We helpen je graag verder.
Bron: IPA Databank, 2000-2022 for profit cases