Dirk Soetens
Dirk Soetens
Market Intelligence Manager
03/10/2023
Listen Up! onderzocht als eerste de link tussen merk en emotie in audiocampagnes. Deze baanbrekende research van System1 en Radiocentre toont aan dat emotionele positiviteit niet alleen bepalend maar ook essentieel is voor de effectiviteit van audiocampagnes. We haalden 4 inzichten uit het onderzoek die aantonen waarom ‘feelgood’ werkt.

Listen Up! is een onderzoek van System1 en Radiocentre dat creatieve functies voor de "rechter"- en "linker"hersenhelft definieert voor audioreclame. Deze baanbrekende publicatie maakt gebruik van merk- en emotionele gegevens die zijn verzameld bij meer dan 50.000 radio- en niet-radioluisteraars over een periode van 10 jaar. De onderzoeksdata geven creatievelingen en audioadverteerders handvaten naar meer impact op de effectiviteit van hun audioreclame.

4 inzichten uit het onderzoek die aantonen hoe ‘feelgood’ doorwerkt op effectiviteit

  1. Bij radiocampagnes die meer positieve en minder negatieve emoties opwekken, steeg de mond-tot-mondreclame en het delen op sociale netwerken. 
     
  2. Geoptimaliseerde audiospots zijn effectiever in het trekken van aandacht en het vormen van sterke herinneringen. Hierdoor neemt het campagne-effect ook op korte termijn toe.
     
  3. Audio-advertenties met meer "rechter"hersenhelft-kenmerken, hebben een grotere kans om langdurige merkeffecten te veroorzaken.
     
  4. Audioreclames die luisteraars een positief gevoel geven, hebben impact op gedrag (+8,2% meer consumentenactie). Bovendien zorgen ze voor een langer aangehouden merkeffect.
Block image

Interesse in adverteren via de VRT-radiomerken?

Contacteer ons vrijblijvend voor meer info.