Na jaren een vaste waarde te zijn geweest op lokaal niveau, was Bavik Super Pils klaar om de stap naar nationale retail te zetten en dit door in te zetten op radio.
→“Mental availability” wordt in het onderzoek omschreven als ‘the propensity of a brand to be noticed and thought of in buying situations’. Deze parameter blijkt de meest bepalende driver voor merkvoorkeur. Merken met een hogere mental availability moeten minder inspanningen doen om consumenten aan te zetten tot aankoop. Adverteren op radio draagt dus niet alleen rechtstreeks, maar ook onrechtstreeks bij tot sales.
Vertrouwen in merken wordt steeds belangrijker en bepalender voor consumenten. Met je merk aanwezig zijn op radio zorgt voor een significante stijging van vertrouwen. Verderop in de studie legt Field ook de link tussen vertrouwen en groei: over een periode van 6 jaar gemeten blijkt dat merken die een hoger vertrouwen genieten, ook meer groei noteren.
Het onderzoek neemt ook het verschil in marktaandeel onder de loep tussen merken die aanwezig zijn op radio en merken die dat niet zijn. Merken die adverteren op radio leggen een marktaandeel van 32% voor, terwijl merken die niet aanwezig zijn op radio een gemiddeld marktaandeel van 25% noteren (resultaten gemeten van 2000 tot 2022). Een verschil van 28% dus.
Korte termijn sales wordt in de studie gedefinieerd als het converteren van een bestaande behoefte. De meest effectieve manier om merkvoorkeur en sales te boosten blijken spots die product- en prijsinformatie bevatten.
Vergeleken met merken die niet adverteren op radio, noteerde de studie een stijging van 23% ROI bij adverteerders die wel campagne voeren op radio. Niet onbelangrijk in tijden waar marketingbudgetten onder druk staan.
Meer lezen?
Je vindt de uitgebreidere en gedetailleerde onderzoeksresultaten op westwoodone.be.