Vanessa Sanctorum
Vanessa Sanctorum
Market Intelligence Manager
26/01/2024
Als internationaal gerenomeerd onderzoeker en auteur is Peter Field in de sector al langer gekend als ‘the godfather of marketing effectiveness’. Op 22 januari 2024 presenteerde hij tijdens het Radiocentre event in Ierland de resultaten van zijn langlopend onderzoek naar de effecten van adverteren op radio. Hij bestudeerde de IPA-databank (the Institute of Practitioners in Advertising) in de UK met meer dan 1.200 cases. Wij zaten op de eerste rij en delen graag de 5 resultaten die ons het meest bijgebleven zijn. 

1. Radio laat mental availability stijgen met 13%

“Mental availability” wordt in het onderzoek omschreven als ‘the propensity of a brand to be noticed and thought of in buying situations’. Deze parameter blijkt de meest bepalende driver voor merkvoorkeur. Merken met een hogere mental availability moeten minder inspanningen doen om consumenten aan te zetten tot aankoop. Adverteren op radio draagt dus niet alleen rechtstreeks, maar ook onrechtstreeks bij tot sales.

Block image

2. Radio boost vertrouwen met 58%

Vertrouwen in merken wordt steeds belangrijker en bepalender voor consumenten. Met je merk aanwezig zijn op radio zorgt voor een significante stijging van vertrouwen. Verderop in de studie legt Field ook de link tussen vertrouwen en groei: over een periode van 6 jaar gemeten blijkt dat merken die een hoger vertrouwen genieten, ook meer groei noteren.  

Block image

3. Radio doet marktaandeel groeien tot 28%

Het onderzoek neemt ook het verschil in marktaandeel onder de loep tussen merken die aanwezig zijn op radio en merken die dat niet zijn. Merken die adverteren op radio leggen een marktaandeel van 32% voor, terwijl merken die niet aanwezig zijn op radio een gemiddeld marktaandeel van 25% noteren (resultaten gemeten van 2000 tot 2022). Een verschil van 28% dus. 

4. Adverteren op radio zorgt voor 13% meer kortetermijnsales

Korte termijn sales wordt in de studie gedefinieerd als het converteren van een bestaande behoefte. De meest effectieve manier om merkvoorkeur en sales te boosten blijken spots die product- en prijsinformatie bevatten. 

5. Adverteren op radio zorgt voor 23% meer ROI

Vergeleken met merken die niet adverteren op radio, noteerde de studie een stijging van 23% ROI bij adverteerders die wel campagne voeren op radio. Niet onbelangrijk in tijden waar marketingbudgetten onder druk staan.

Block image

Meer lezen?

Je vindt de uitgebreidere en gedetailleerde onderzoeksresultaten op westwoodone.be.

Interesse in adverteren op onze VRTrouwde media?