Marit Ginevro
Marit Ginevro
Marketing Manager
05/03/2021
Naar aanleiding van de nieuwe uitgave van ons magazine Intune legden wij 4 vakmensen prangende hamvragen voor 2021 voor. In deze editie vertelt Diederick Dekeyzer, Head of Broadcast bij Havas Media, over de evoluerende rol van mediabureaus.

Hoe zou je de rol van een mediabureau anno 2021 omschrijven?

“De rol van mediabureaus is geëvolueerd. Internationalisering duwt het aankoopproces steeds meer in de richting van commodity-trading. De ene GRP is de andere niet, het juist inschatten wordt steeds belangrijker. Havas werkt met Meaningful Rating Points en een Meaningful Digital Matrix om campagnes te valoriseren. De tendens naar crossmediale aankopen verplicht mediabureaus om meer creativiteit aan de dag te leggen. Creatieve bureaus en mediabureaus werken steeds nauwer samen: bij Havas centraliseren we al onze activiteiten in Havas Village. Zo creëren we ruimte voor synergieën tussen creativiteit, planning en buying”.

Welke kwaliteiten zijn essentieel voor een media-expert?

“Een brede media-achtergrond, een analytische geest en gezond boerenverstand. Inzicht in targeting, zeker met de nieuwe mogelijkheden zoals targeted TV. Nieuwe technologieën zijn immers pas interessant indien de kost per relevant contact ook effectief lager is in verhouding tot het lineaire alternatief. Profielen die opportuniteiten en risico’s kunnen inschatten en crossmediaal kunnen kijken, zullen in staat zijn om echte toegevoegde waarde voor merken te creëren.”

Hoe zou je de rol en het belang van ‘klassieke’ massamedia (her)definiëren?

“De discussie over het belang van online versus offline is achterhaald. Offline media zijn niet langer de ‘klassieke’ media, vanuit een aankoopperspectief dekt die term steeds minder de lading. We kunnen immers ook perfect een zeer gerichte niche-campagne uitwerken op TV, het koninginnenmedium van de massa-media. Adservertoepassingen vinden ook steeds meer hun weg naar offline media. De rijkheid en effectiviteit van een campagne zit in een juist evenwicht tussen narrow- en broadcastingelementen”.

Benieuwd naar de kijk van de andere gamechangers?

Wil je weten hoe Creative Belgium voortrekster Isabel Van den Broeck, marketingexperte Elke Dens, marketingauteur Steven Van Belleghem en kersvers MOTY Sophie Pollet naar de toekomst kijken? Of wil je meer lezen over het groeiende belang van digitale audio en het digitaal transformatietraject van de VRT?

Download dan de nieuwste editie van ons InTune-magazine