Bart  De Wit
Bart De Wit
Account Manager
25/02/2020
Eind februari start Batibouw, de jaarlijkse hoogmis voor de adverteerders actief in de bouw-, renovatie- en woonsector. Radio blijkt in de periode rond de beurs het favoriete medium om merken kracht bij te zetten. We vroegen aan 3 adverteerders hoe belangrijk radio is in hun marketingplan.

De laatste jaren investeerden de spelers volop in content marketing, zowel voor de website, social media, als in het winkelpunt. Althans als we de analyse over de DIY-sector van GfK en Serviceplan mogen geloven. Voor het verkrijgen van traffic naar die websites en winkels rekenen adverteerders volop op hun aanwezigheid op beurzen als Batibouw. En om mee te surfen op dat momentum kiezen ze wel vaker voor radio tijdens de beursperiode.

Winsol: radio en digital, de ideale combinatie

Dit is alvast het geval voor Winsol, een specialist voor onder meer zonwering, ramen en deuren. Karolien Coussée, Marketing Manager voor Winsol: “Batibouw is het moment waarop er grote awareness voor bouwartikelen in de markt is.” Geen Winsol op Batibouw dit jaar, maar dat vrijgekomen budget verschuift Winsol deels naar radio om zo toch ook te profiteren van de aandacht rond Batibouw en traffic te generen naar de showrooms.

Concreet voert Winsol dit jaar vier grote campagnewaves op Radio 1, Radio 2 en Studio Brussel waarvan een tijdens de Batibouwperiode. “Winsol heeft een uitgebreid productaanbod”, zegt Karolien Coussée. “Het is een uitdaging voor ons merk om dat te communiceren aan het grote publiek. We merken dat onze spots in combinatie met digital de ideale combinatie zijn om uit te leggen waar ons merk voor staat en dit op een moment waarbij mensen beschikbaar zijn.”

Easykit: awareness en activatie

Eenzelfde geluid horen we ook bij Easykit, actief in slimme zelfbouw met begeleiding en advies voor onder meer verwarming en zonnepanelen. Samen met Var draagt het merk zich al enkele jaren via de VRT-zenders uit. “In de Batibouwperiode zijn we erg actief”, zegt Roel Van den Eynde, Marketing & Communication Manager bij Easykit. “We hebben geen seizoensgericht product zoals andere merken in deze sector en moeten dus een heel jaar lang in de hoofden van de mensen zitten. Batibouw is de afsluiter van het beursseizoen en dus het perfecte moment om onze content te brengen. Mensen worden via de media gemotiveerd en gestimuleerd om met bouw en renovaties bezig te zijn en wij springen mee op die kar.”

Concreet werkt Easykit met 20”-spots op MNM, Radio 2 en Studio Brussel. De spots zijn luchtig en bevatten een CTA om de stand op Batibouw te bezoeken voor meer informatie. “Radio is een van de weinige media waar mensen nog openstaan voor reclame en je meermaals de mogelijkheid hebt om in het hoofd van de mensen te kruipen. Perfect dus voor branding”, aldus Van den Eynde. “De campagnes zijn leuk en kort en in tegenstelling tot tv wordt er niet van zender veranderd als er een reclameblok aankomt. Het is wel belangrijk om voldoende aanwezig te zijn en een goeie spot te hebben.”

Brustor: “Voor ons begint het na Batibouw”

Brustor, vooral actief in zonwering, staat met een stand op Batibouw, maar plant zijn campagne bewust na de beurs. “Ons seizoen gaat van start in maart”, aldus Marketing Manager Lies Van Wyngene. “De campagne op Radio 1 en Radio 2 duurt twee weken en start meteen na Batibouw. De campagne wordt namelijk in functie van onze opendeurdagen gevoerd. We verzamelen interessante leads en contacten voor onze opendeurdagen en mensen worden er na de beurs nogmaals aan herinnerd. ”

In de spots van Brustor staat beleving centraal. De stopping power wordt verzekerd door een soundlogo en humor. De nieuwe spot zal dan ook regelmatig herhaald worden in primetime. “Dat werkt activerend voor ons merk”, besluit Lies Van Wyngene. "We zien dat consumenten erdoor in de showroom van Brustor-dealers terechtkomen en merken dat de directe traffic naar onze website stijgt.”

Batibouw en radio, de ideale combinatie

Naamsbekendheid en herkenbaarheid zijn slechts enkele van de redenen om beroep te doen op radio. Ook de kostenefficiëntie en het feit dat reclame niet geskipt kan worden op radio vallen in de smaak. Batibouw blijft voor de adverteerders een ankerpunt. Logisch, aangezien beide dezelfde doelstelling hebben, meer bepaald consumenten naar de winkels en showrooms lokken.