Lissa De Peuter
Lissa De Peuter
Contentmarketeer
30/10/2019
Een combinatie van een breed en een gericht bereik via enerzijds radio in combinatie met een digitaal kanaal als Spotify, dat is volgens agency Day One de ideale audioformule om de juiste doelgroepen tot actie aan te zetten voor een ‘vluchtig’ product als nieuwe filmreleases.

Voor het marketing agency Day One MPM uit Roeselare heeft de entertainmentindustrie weinig geheimen meer. Internationale en nationale klanten uit de gaming- en filmsector doen beroep op het bureau voor PR, mediastrategie, media buying, social media, brand activation projecten, enz. In de filmwereld promoot Day One onder meer de filmreleases van verschillende filmdistributeurs waaronder die van de Kinepolis Film Distributie. Voor Stan Blomme, samen met Koenraad Parrein, eigenaar van Day One MPM, speelt radio een belangrijke rol bij de promotie van lokale films zoals de recente Belgische films ‘Patser’ en ‘Hoop Doet Leven’.

“Radio is voor ons een dankbaar medium vanwege het brede bereik en de kostenefficiëntie”, zegt Blomme. “Soms is het zelfs een reddingsboei omdat andere digitale media zoals Spotify en digitale radio specifieker zijn en meer in de diepte gaan.“Idealiter combineren we radio met zijn brede bereik met die digitale kanalen zoals Spotify. Die complementariteit sluit perfect aan bij wat iedereen verlangt momenteel: een targeted, relevant bereik.”

Actualiteitswaarde van radio

De echte USP van radio is voor Blomme zijn actualiteitswaarde ofwel het feit dat het een van de enige platformen is dat dwingend aanvoelt, dat het gevoel teweegbrengt dat het nu moet gebeuren. Voor de release van een film waar de consument ‘on the spot’ beslist of hij ernaar toe gaat, is dat belangrijk.

“In elke spot moet een call to action zitten, maar radio biedt die conversie, dat aanzetten tot een directe actie vaak al uit zichzelf”, aldus Blomme. Als voorbeeld van die actualiteitswaarde geeft Blomme de film ‘Patser’ van El Arbi en Bilall Fallah over de Antwerpse onderwereld. De radiospot over die filmrelease was relevant, aangezien de drugsproblematiek in Antwerpen toen volop in de actualiteit was en aan bod kwam in de nieuwsbulletins van de radiozenders waarop de spot gepromoot werd. Bij ‘Hoop Doet Leven’, een film over de Vlaamse muzikant Will Tura werd dan weer gekozen voor Spotify vanwege de muzikale content van de titel.

En in de toekomst?

Hoe ziet Blomme het medium radio evolueren, met de komst van digitale radio? “Het dna van radio zal mogelijk significant veranderen zodra luisteraars hun radio à la carte kunnen samenstellen”, aldus de eigenaar van Day One. “Dat zal adverteerders stimuleren om meer te experimenteren, bijvoorbeeld door langere audioformats te ontwikkelen. Het wordt een uitdaging om al dat materiaal rond die titels te ontwikkelen.

Daarnaast wordt het met die platformen ook gemakkelijker om meerdere content strategieën (bijvoorbeeld voor verschillende doelgroepen) beter af te stemmen op elkaar: een beetje zoals Netflix doet om aan de hand van je profiel de juiste content en campagnes te sturen”, besluit Stan Blomme.

Kortom, het radiomodel zal dankzij Spotify en digitale radio ‘veryoutuben’ zoals Blomme het omschrijft en deze extra mogelijkheden kunnen alleen maar een positieve shift teweegbrengen in hoe de budgetten voor audio in mediacampagnes zullen toegewezen worden. De radiozenders zullen er wel bij varen.