Stefan Delaeter
Stefan Delaeter
Market Intelligence Manager
22/06/2022

We hebben onze infografiek geüpdatet met de nieuwste CIM-luistercijfers naar aanleiding van de meest recente golf.

In de periode januari-april 2022 luisterden elke dag gemiddeld 2,64 miljoen mensen naar (één van) de VRT-radiozenders. Dat blijkt vandaag uit de nieuwe meting van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). 

In drukke nieuwstijden blijft Radio 1 zijn rol spelen. De actuazender doet het al een tijd erg goed en is gestegen op zijn kerndoelgroep 30+ SG1-3 naar een marktaandeel van 16,15%. Radio 2 bevestigt als marktleider en bereikt elke dag ruim 1,2 miljoen luisteraars 12+. MNM scoort stabiel tegenover dezelfde periode vorig jaar, met 14.10% op 18-44. StuBru heeft een marktaandeel van 14,26% op 18-44.*

De combinatie van Radio 2, MNM, Studio Brussel en DAB+ in onze SuperSelexy blijft marktleider op 18-59. Voor een groot bereik blijft VRT de referentie.**

De VRT-zenders samen blijven er staan als marktleider in radio met een marktaandeel van 56,45% op 12+. Het luistergedrag wijzigt en luisteraars switchen meer tussen live luisteren, streamen, podcasts en andere audiovormen. De commerciële digital-only zenders van VRT, MNM Hits, De Tijdloze en Radio 2 Bene Bene, bereiken samen wekelijks al 312.000 luisteraars (een stijging met een derde in vergelijking met het najaar). 

MNM Hits blijft de grootste digitale zender in Vlaanderen met een weekbereik van 164.478 luisteraars. Sinds januari is De Tijdloze ook beschikbaar op DAB+ wat zich weerspiegelt in een verdrievoudigd weekbereik tot 114.787 luisteraars 12+.* 

VRT zet hard in op de digitale kanalen en slaagt erin steeds meer luisteraars te bereiken via deze weg. Tegelijk brengen we alle audio- en muziekbeleving ook samen op VRT MAX.

De nieuwe CIM-infografiek met de meest recente mediaplanning-cijfers vind je hier:

Var Infographic CIM NL
Download
Je mediaplan optimaliseren met het VRT-radiobereik?

Contacteer ons. 

 

Bronnen:
*  CIM RAM, Noorden, golf jan-april’22, ma-zo, 5-5u.
** CIM RAM, Noorden, Mediaplanningsperiode mei’21-april’22, ma-zo, 6-22u.