Veerle Van Cauwenbergh
Veerle Van Cauwenbergh
18/03/2020
Katrien Bottez is creative director bij Happiness Brussels. Daarvoor werkte ze bij FamousGrey en was ze meer dan 10 jaar creative director bij Duval Guillaume. Hoe een merk klinkt vindt ze minstens even belangrijk als hoe een merk eruit ziet.

“Als kind keek ik heel graag naar Nederlandse zenders. Niet alleen naar de programma’s, ik was ook fan van de reclameblokken. Die werden steevast aangekondigd door Loeki de Leeuw. De filmpjes duurden niet veel langer dan 4 seconden en sloten af met het kreetje ‘asjemenou’. Loekie is ermee gestopt in 2004 maar ik kan me nog precies herinneren hoe die kreet klonk. Die Nederlanders kenden wel wat van oorwurmen creëren. Soms was het één enkele zin die bleef hangen: ‘Hé, hij is groen. En nu is ie weer rood!’ in een spot voor Fruit Joy. Soms was het een zin in combinatie met een vaste stem: ‘U moet de groenten van Hak hebben!’ door Martine Bijl. Vaak was het goedgekozen muziek of een jingle die in mijn kinderbrein een rechtstreekse link betonneerde naar een bepaald merk.”

“In 2015 mocht ik zelf op zo’n echt Nederlands merk werken: Coolblue wilde zich op de Belgische markt lanceren. We kregen de vraag hoe we hun baseline ‘alles voor een glimlach’ zouden installeren en hoe we dat auditief zouden vertalen. Een merk met zoveel persoonlijkheid moest een heel eigen geluid krijgen en verdiende meer dan een jingle. Toen we de klant voorstelden om een volledige audiostrategie uit te werken was die meteen helemaal voor het idee gewonnen.”

De lijn ‘alles voor een glimlach’ werd in zijn puurste vorm vertaald in 5 noten die worden gefloten. Die 5 noten zijn de laatste paar seconden van een veel langere soundscore die altijd en overal kan gebruikt worden. Vele afgeleiden volgden, dezelfde melodie werd geremixt voor kerst, wachtmuziekjes, teambuildings, er is zelfs een eigen Coolblue-vinylplaat. Ik heb de stille hoop dat er kinderen zijn die binnen 10 jaar 5 specifieke noten horen en denken ‘ah, da’s die van Coolblue, alles voor een glimlach.”

Meer lezen? Download InTune - The Sonic Branding Edition