Lissa De Peuter
Lissa De Peuter
Senior Marketing Executive
15/05/2020
Sonic branding is hot en audio is overal. Branded audio content, muzikale AI, auditieve brandactivaties, 3D-audio en nog veel meer: de nieuwigheden in audiobranding volgen elkaar in een razend tempo op. Voor wie het bos door de bomen niet meer ziet, zet sonic branding-expert Steven Barbé de belangrijkste trends op een rij.

Stemtechnologie & Voice Assistants

Voor een merk of organisatie een passend stemgeluid gaat ontwikkelen, moet er een sonic-ID worden uitgestippeld. Zonder deze basis bestaat het risico dat de stem off brand is. Pas als je sonic branding is uitgewerkt, kan je je merk eventueel versterken met voice. Gezien de groei van stemgestuurde applicaties is een auditieve gebruikerservaring en een intuïtieve audio-interface essentieel. De gebruiker heeft bij een Google Home minder tot geen visuele houvast, een degelijke sonic UX wordt dus echt onmisbaar. Eventuele bijkomende geluidseffecten komen idealiter ook uit de auditieve huisstijl. Vul dit aan met een stemassistent die menselijk klinkt én aansluit bij je identiteit en je merkervaring klinkt als een klok.

Fysieke beleving: in-store audio & akoestiek

Uitingen van een muzikale merkidentiteit zijn terug te vinden op verschillende touchpoints maar de meest tastbare uiting (zeker in retail en horeca) is nog steeds in-store music. Muziek heeft nog nooit zo’n grote rol gespeeld in ons dagelijks leven. Die kracht kan op fysieke plaatsen benut worden aan de hand van een slimme playlist die aansluit bij het merk, de doelgroep, het seizoen en zelf het moment van de dag. Wist je dat er meer Franse wijn wordt verkocht wanneer er Franse chansons in het warenhuis te horen zijn?

Om die soundtracks duidelijk hoorbaar te maken, moet soms de ruimtelijke akoestiek aangepakt worden. Een zaal met veel echo of galm vergt energie, maakt klanten onrustig en kaapt de productiviteit. Holle vaten klinken het luidst, dus na de trend van open keukens, open kantoren, harde oppervlaktes en strakke lijnen is het hoog tijd om terug gezond om te gaan met akoestiek. Denk: asymmetrische indelingen, dempende materialen en degelijk afgestelde luidsprekers. 

Audiocontent on-demand & podcasting

Podcasts, audioboeken en luisterverhalen pieken in populariteit. Dat komt omdat we meer tijd spenderen onderweg en we dan graag geluid als compagnon hebben. Maar ook, en vooral, omdat de audio hardware steeds intelligenter wordt. Mensen lezen met een Bose 700 rond de oren, een Sonos Play 5 in de ooghoek en Jabra Elite - sportoordopjes die liggen te wachten.

Deze trend biedt een wakkere marketeer kansen: enerzijds kan hij andermans audiocontent onderschrijven met zijn eigen merk (als endorsement of sponsoring). Bijvoorbeeld wat Sonos doet met de Twenty Thousand Hertz-podcast. Anderzijds kan hij eigen, branded audiocontent gaan uitwerken. In tegenstelling tot wat we misschien denken, ligt de drempel echt niet hoog. Een degelijke podcast vraagt creatieve en technische expertise maar is een betaalbare investering. Hij moet doordacht wetenswaardig zijn en moet goed klinken. That’s it. Een schoolvoorbeeld: The Daily, de dagelijkse nieuwspodcast van The New York Times. Die begin- en eindgeneriek? Pure sonic branding.

Andere trends om in de gaten te houden

Earcon
Samenvoeging van ‘ear’ en ‘icon’. Een earcon is een kort, eigen geluid dat een gebeurtenis aanduidt of informatie verschaft. Een soort auditieve tegenhanger van een icon. Denk: het notificatiegeluid dat je hoort als je een mail verstuurt of een file in je prullenmand gooit.

Interactive audio
Audio interactief gebruiken. De M&M’s Bite-sized Beats laten gebruikers een eigen song creëeren op basis van loops van Jessie J. Of bij Fedex kan je je eigen audio creëren om je pakket te ‘soundtracken’.

ASMR
Autonomous Sensory Meridian Response, met die term wordt een gevoel omschreven dat veel mensen krijgen bij het horen van bepaalde geluiden zoals gefluister, gekraak of getik. Een audiotechniek die gebruik maakt van hoogsensitieve microfoons, laatst nog gezien bij Zoë Kravitz op de Superbowl in de ULTRA Pure Gold-commercial.

Audio-AI
Artificial Intelligence algoritmes bieden marketeers nog meer mogelijkheden tot perfecte muzikale brandfits. Microsoft en Björk experimenteren met de technologie in het Sister City Hotel NY. Een camera gemonteerd op het dak van het hotel capteert de luchtactiviteit. Regen, vliegtuigen, vogels: AI interpreert elk weerpatroon en elke beweging en vertaalt ze vervolgens in specifieke Björk-sounds die dan te horen zijn in de lobby van het hotel.

Meer lezen? Download InTune - The Sonic Branding Edition

 

Interesse in adverteren op radio?

Vraag meer info via var.be/contact