Veerle Van Cauwenbergh
Veerle Van Cauwenbergh
29/10/2020
Patrick Dooms is copywriter, schrijver, stemregisseur, muzikant en zanger. Daarnaast doceert hij aan het RITCS (Royal Institute for Theatre, Cinema & Sound). Als docent probeert hij elke dag opnieuw studenten te inspireren met zijn passie voor audio.

“In de supermarkt heb ik het al behoorlijk lastig als ik moet kiezen tussen twee merken van yoghurt en nu zou ik er even mijn favoriete sonic branding moeten uitpikken, over alle grenzen en door de tijden heen? De term sonic branding zelf bestaat nauwelijks enkele jaren en is alleszins nog niet zo lang een trend. Wat zeg ik, een must.”

“Niet dat er vroeger niet zoiets bestond. Leken noemden het jingles, wij professionals spraken van sonic triggers. Humo! Zeg Devos! De gitaarakkoorden van Douwe Egberts. Parapapapa. Straffe cases genoeg, nationaal en internationaal. Maar als ik bedenk waaraan sonic branding vandaag moet beantwoorden en ik zou maar één voorbeeld mogen noemen, dan zou ik kiezen voor Struggle for Pleasure, dat nummer van Wim Mertens dat van 2000 tot 2014 dé herkenningsmelodie van Proximus was, toen nog enkel de mobiele poot van Belgacom.”

“En al druist het in tegen regel nummer één van sonic branding: neem geen bestaand werk, je neemt het risico dat de consument je merk niet zal herkennen, wel de muziek. Met het stuk van Wim Mertens was het net omgekeerd. Struggle for Pleasure werd “dat riedeltje van Proximus”. Toegegeven, het had ook alles. In mijn lessen doe ik elk jaar een muzikale herkenningsquiz en niets scoort zo goed als die Proximus-tune.”

“Maar ook als radioproducer en -regisseur kon ik ‘m dagelijks wel appreciëren. De eerste 4 noten waren het perfecte audiologo. Laat de tune nog iets verder lopen en je hebt de ideale ondersteuning voor een voice-over. Maar ook afgeleiden waren legio: ringtones, wachtmuziek, noem maar op. En dat zowat 15 jaar lang! Daar kunnen vele sonic branding-specialisten van vandaag alleen maar nostalgisch over mijmeren. ”

Interesse in adverteren op radio?

Vraag meer info via var.be/contact