Sophie De Marche
Sophie De Marche
Client Service Executive Radio
12/01/2022
De vrolijke sound van Schweppes (“I Like it Like That”) was vorige zomer alomtegenwoordig, zowel op radio als op tv. En dat heeft het bedrijf geen windeieren gelegd. Senior Brand Manager Alexandra de Roovere geeft tekst en uitleg.

Straffe sonic vraagt om radio

De sonic branding was voor Schweppes een van de belangrijkste redenen om te beginnen adverteren op radio,” zegt Alexandra. De spot was te horen op onder meer Studio Brussel en MNM. “Zodra we ‘I Like It Like That’ hadden, was het snel duidelijk dat radio hier een geknipt medium zou voor zijn”, vertelt de brand manager.

Radio als antwoord op de clutter op tv

“Een bijkomende reden is dat er het afgelopen jaar enorm veel geadverteerd is geweest op televisie, er was behoorlijk wat clutter. Waarschijnlijk heeft de coronapandemie veel bedrijven naar tv-reclame gedreven. Voor ons was dat een reden om radio te kiezen als bijkomend medium om uit de band te kunnen springen. We zijn televisie blijven inzetten, maar we wisten dat we met radio een extra boost konden geven aan Schweppes. En ‘I Like It Like That’ was daar perfect geschikt voor.”

Hoge scores in DIVA-impactonderzoek

De scores van het DIVA-impactonderzoek, scoorden sterk qua blinded recall, blinded attribution als consideration, interaction en NPS. “Het was de eerste keer dat we radio deden, dus we wisten op voorhand niet goed hoe we het moesten inschatten. We beseften wel dat ons bureau (TBWA, red.) heel goed werk had geleverd en dat de copy sterk was, maar helemaal zeker ben je natuurlijk nooit,” geeft Alexandra toe.

Crossmediale aanpak zorgt voor impact

“Wat allicht ook wel geholpen heeft bij die scores, is dat we met Schweppes bijna heel de zomer lang een echte 360°-aanpak hebben gehanteerd. We zaten niet alleen op radio, maar ook op televisie, we hadden out-of-home, we deden online banners, online video ook, … het was moeilijk om ons te ontlopen (lacht).”

Stijging in awareness en verkoop

Ook qua verkoop liet de campagne zich gelden. “2021 vergelijken met 2020 is moeilijk, omdat 2020 ons beste jaar ooit was, door de pandemie. In 2021 hebben we die recordniveaus niet gehaald, maar je mag het dus niet zomaar één op één vergelijken. Als we 2021 vergelijken met het “normale” jaar 2019, dan zien we wél een heel duidelijke vooruitgang. Het is in elk geval overduidelijk dat “I Like It Like That” de awareness rond Schweppes een stevige zet heeft gegeven. En daar zijn we natuurlijk heel blij mee.”

De kracht van radio voor FMCG

Schweppes is een van de weinige bedrijven uit de FMCG-sector (fast moving consumer goods) die radio inzetten voor hun marketing. Zonder concurrenten op ideeën te willen brengen, is dat een gemiste kans voor hen? “Goh, ik weet eigenlijk niet goed hoe dat komt”, zegt Alexandra. “Waarschijnlijk wedden de meeste merken vooral op een sterke visual die ze kunnen laten zien en dat is natuurlijk een stuk gemakkelijker op televisie dan op de radio. Wij hadden het geluk dat de sonic branding die rol voor een goed deel heeft kunnen overnemen. Als je niet over zoiets beschikt, dan ligt radioreclame maken in de FMCG-sector inderdaad een stuk minder voor de hand.”

Tonic + sonic: radio is here to stay

Wat de toekomst betreft, is het voor Schweppes een uitgemaakte zaak: radio is voorlopig here to stay. “Ja, dat is zeker zo”, bevestigt Alexandra. “In 2022 gaan we meer radioreclame maken, niet alleen voor tonic, zoals vorig jaar, maar waarschijnlijk ook voor ons fruit-gamma zoals bijvoorbeeld Schweppes Agrum en Schweppes Lemon. De copy zal aangepast worden, maar “I Like It Like That” maakt ongetwijfeld opnieuw zijn opwachting deze zomer.”

Beluister de spots: 

Ook adverteren op VRT-zenders?

Contacteer ons vrijblijvend.