Lissa De Peuter
Lissa De Peuter
Senior Marketing Executive
25/07/2019
Sonic branding is hot. Merken die hun verhaal op een originele manier kracht willen bijzetten, schakelen daarvoor artiesten in. Zoals Isolde Lasoen, drumster en zangeres bij onder andere DAAN en haar eigen band. Zij creëerde al muziek voor verschillende reclamecampagnes. “Aan campagnes werken is fijn, want je kan experimenteren”, aldus de muzikante.

"Door mee te werken aan campagnes leerde ik uit mijn eigen comfortzone te komen en muziekstijlen te proberen die anders niet in me op zouden komen. Spots vragen een volledig andere manier van schrijven: je muziek moet op maat zijn van het beeld, zowel qua thema, timing als ritme.”

Spotjes op basis van gevoel

Er zijn al heel wat spotjes gecomponeerd door Isolde: Libelle bijvoorbeeld. "Bij Libelle bijvoorbeeld zaten we meteen op één lijn. Er was een gerichte briefing: Libelle vertelde me dat de spot gezelligheid en romantiek moest oproepen. Als zo’n zaken gebrieft worden, weet ik meteen welke vibe ik moet creëren.”

Delacre is nog zo’n voorbeeld. Zij gebruikten één van haar nummers, Provocateur, voor spots in Frankrijk. "In Frankrijk zijn ze veel meer bezig met welke artiest de muziek voor reclamespots maakt. Er kwam heel wat respons op mijn muziek, wat me de kans gaf om in Frankrijk een fanbase op te bouwen. Alleen maar voordelen, dus.”

Welke artiesten deden ook al aan sonic branding?

- Moby (voor spots van o.a. Nokia, Renault en Jaguar)
- Dandy Warhols (Bohemian Like You voor Vodafone)
- Wim Mertens, componist (bekende Proximus-tune)
- The Rolling Stones (Start Me Up voor Microsoft ‘95)
- Mike Shinoda (Linkin’ Park) (voor Mastercard)

Het volledige artike lees je in ons InTune magazine.