Great minds think alike. Of toch niet? We deden de test en legden de sprekers van de UBA Trends Day zes marketingdilemma’s voor. Matchen of botsen hun visies?

1. Overleven lokale merken en media de komende tien jaar?
Block image

Experience Designer Matthew Banks: “Zeer zeker. Ik denk dat er zelfs een heropstanding komt van die merken. Ik ga Facebook niet toelaten om alles uit mijn vertrouwde wereld te monitoren en controleren. Ik ben ervan overtuigd dat lokale merken net aan vertrouwen zullen winnen.”

Daniel Levine, Executive Director bij The Avant-Guide Institute: “Lokale merken en media zullen net belangrijker worden het komende decennium. Dat is de natuurlijke tegenreactie op een geglobaliseerde en steeds generieker wordende wereld. Lokale bedrijven en media die inspelen op de couleur locale en hun markt grondig begrijpen, zullen scoren bij klanten op zoek naar authenticiteit.”

2. Is brand safety bij de aankoop van mediaruimte een hype of een noodzaak?
Block image

Chris Sanderson, CEO van The Future Laboratory: “Ik vind dat een absolute noodzaak, het zou zelfs gevaarlijk zijn om er anders over te denken. Dan zou je namelijk blind zijn voor de veranderde verstandhouding tussen klanten en merken. Klanten verwachten dat zij centraal staan, aandacht voor brand safety is voor mij dus de logica zelve.”

David Mattin, afdelingshoofd Trends & Insights bij TrendWatching: “Helaas denk ik dat het een noodzaak is: met bepaalde zaken wil je nu eenmaal niet geassocieerd worden. In de praktijk denk ik wel dat de meeste klanten slim genoeg zijn om te beseffen dat je er als merk niet voor gekozen hebt om naast bepaalde expliciete content te staan. Ze gaan niet plots denken dat je die content steunt omdat jouw advertentie er toevallig naast staat. Maar het lijkt me dezer dagen wel nodig om controle te proberen houden over waar je advertentie juist verschijnt.”

3. Geloof je in een gepersonaliseerd reclameblok op radio of televisie?
Block image

Storyteller Carla Johnson: “Absoluut! Omdat het inspeelt op de wens van klanten om hun omgeving en content zelf te kiezen. Die verwachtingen trekken ze door naar radio en televisie.”

Daniel Levine: “Zoals bij zoveel zaken vandaag is de grens tussen cool en creepy flinterdun. Eén van de grootste uitdagingen voor adverteerders is de balans vinden, zodat ze merken kunnen helpen zonder van hun klanten te vervreemden.”

4. Nemen streamingdiensten de traditionele radioprogramma’s over?
Block image

Joseph Jaffe, CEO van Evol8tion: “Ik geloof in de gulden middenweg. Streaming en radio blijven beide bestaan. Ik luister naar mijn favoriete radioprogramma’s on demand, nadat ze uitgezonden zijn. Telt dat dan ook als streaming?”

Chris Sanderson: “Ik denk dat beide naast elkaar kunnen bestaan. Het gaat erom dat je begrijpt wat de luisteraar wilt en hoe. Ik ben een betalende Spotify-gebruiker, omdat ik ernaar kan luisteren wanneer ik maar wil. Maar dat houdt me niet tegen om naar de radio te luisteren. Ik ben er persoonlijk dol op om naar het nieuws te luisteren op de radio, een nieuwslezer slaagt er wonderwel in om over te brengen wat er op dat moment gebeurt.”

5. Kan een adverteerder zonder massamedia?
Block image

Carla Johnson: “Ik denk dat massamedia voorlopig nog in de mix moeten zitten.”

Daren Poole, afdelingshoofd Creative Development bij Kantar Millward Brown: “Ja en nee. Er zijn heel wat voorbeelden van adverteerders die fantastische resultaten boeken zonder gebruik te maken van massamedia. Secundaire media kunnen zeker werken. Maar veel merken hebben net dat grote bereik van de massamedia nodig.”

Ook Guy Brusselmans van Bain & Company is die laatste mening toegedaan. Lees er alles over het artikel 'Reach & Repeat'

6. Zijn voice assistants binnen tien jaar alomtegenwoordig in Europese gezinnen?
Block image

Carla Johnson: “Zeer waarschijnlijk wel. Voice assistants worden nu al echt omarmd.”

Bestsellerauteur Ross Bernstein: “Ik denk dat mensen in opstand zullen komen tegen voice assistants. Je moet weten: onze thuis is ons laatste heiligdom. En zelfs daar installeren we smart devices. Bij het eerste grote datalek zal het besef komen: ‘Dit bedrijf heeft mij al drie jaar lang zien omkleden in mijn slaapkamer en weet alles over mij.’ De gevolgen kunnen ernstig zijn: wat als je het in de ‘privacy’ van je woning hebt over de kanker waaraan je lijdt? Werkgevers willen je niet meer aannemen, verzekeringsmaatschappijen zullen je niet meer dekken. Daar beginnen de problemen. Het gaat om meer dan spuitwater opgestuurd krijgen omdat je houdt van bruis, een voice assistant kan je leven verregaand beïnvloeden.”

Wil je graag meer weten over de visie van de experten op de toekomst? Lees er alles over in het verslag van UBA Trends Day 2018


Tags Audio Video Digital Research