Marit Ginevro
Marit Ginevro
Communication Manager (externe consultant)
25/04/2019
De impact van slimme spraakassistenten en luidsprekers biedt een grote opportuniteit aan radio. In dit artikel nemen we enkele cases uit de VS en de UK onder de loep.

Audio is een essentieel onderdeel van merkcommunicatie. In een voice search-omgeving zonder scherm, wordt hoe je merk klinkt belangrijker dan hoe het eruit ziet. Hoe spelen radiozenders in de Verenigde Staten (VS) en in het Verenigd Koninkrijk (UK) in op de nieuwe opportuniteiten die spraakgestuurde technologie biedt?

Slimme speakers, radio en merken in de VS

Alexa, de voice assistant van Amazon, is waarschijnlijk het best bekend als het brein in de Amazon Echo smart speaker die momenteel beschikbaar is in het VK, de VS en Duitsland.

Alexa kan live-radio en on-demand audiocontent afspelen. In de VS heeft de openbare zender National Public Radio (NPR) een Alexa-vaardigheid ontwikkeld zodat luisteraars lokale nieuwsuitzendingen, podcasts en audio van partneruitgevers kunnen afspelen. Daarvoor worden aanbevelingsalgoritmen van NPR One, de mobile app van NPR gebruikt. Momenteel maken onder meer de nieuwssite BuzzFeed, de awardwinning podcastmaker Gimlet, het online vrouwenmagazine Refinery29 daar gebruik van.

Alexa heeft al één grote commerciële toepassing ingebakken: de mogelijkheid om via spraakopdrachten rechtstreeks producten te bestellen vanuit Amazon.

Amazon probeert ook om andere merken bij het ecosysteem te betrekken door marketeers te helpen om hun eigen Alexa-vaardigheden te ontwikkelen, met de hulp van agencies met expertise in het veld, zoals XAPPmedia, die in de VS leider is in interactive audio advertising. In samenwerking met het mediabureau Mindshare ontwikkelden ze een Alexa-vaardigheid in opdracht van het Amerikaanse radiostation B100.

Cijfers, cases en voorspellingen in VK

Audio-entertainment is vandaag een van de belangrijkste redenen waarom mensen een slimme speaker kopen. Dat maakt radio de meest natuurlijke manier voor merken om audio-advertenties aan gezinnen met slimme speakers te leveren.

In het VK heeft Alexa muziek in haar hart, met de live audiostreaming services TuneIn en Spotify Premium. Maar dat is nog niet alles. Het resultaat van een nauwe samenwerking tussen het R&D-team van het Britse Radioplayer en Amazon zorgde voor spraakgestuurde toegang tot meer dan 450 VK-radiozenders,

Uit een onderzoek in het VK blijkt dat 9% van huishoudens een of meerde slimme speakers bezitten. Dat is een snelle penetratiegraad sinds de lancering van Echo in het najaar van 2016. De beweerde aankoopintentie bij de bevragers geeft aan dat ongeveer 40% van de huishoudens slimme spraakgestuurde wil aankopen in 2019. Zodra je een slimme speaker hebt, vind je het (waarschijnlijk) leuk. En luister je er (waarschijnlijk) vaak op naar radio. Maar liefst 81% gebruikt Echo dagelijks.

Interesse in adverteren via radio?

Contacteer onze matchmakers voor meer insights een een vrijblijvende offerte