Lissa De Peuter
Lissa De Peuter
Contentmarketeer
12/04/2019
De groeiende populariteit van podcasts heeft de voorbije jaren ook grote merken aangespoord om zich aan deze bijzondere vorm van storytelling te wagen. 

Wij bundelen 10 succesvolle voorbeelden van brand podcasts wereldwijd, maar omdat we het graag spannend houden, verklappen we in deze blogpost enkel de eerste 5…

General Electric: The Message en LifeAfter

Het schoolvoorbeeld voor brand podcasts dateert uit 2015 en komt uit de Verenigde Staten, meer bepaald van de multinational General Electric (GE). GE Podcast Theater werd ontwikkeld door zijn in-house agency The Grid in samenwerking met BBDO New York en de podcast specialist Panoply. Het platform leverde twee reeksen af: ‘The Message’ (acht afleveringen) en ‘LifeAfter’ (tien afleveringen).

Terwijl de eerste een sciencefiction thriller was over cryptografen die mysterieuze buitenaardse transmissies onderzoeken, was de tweede reeks een fictieverhaal over hoe een weduwnaar probeert met zijn overleden vrouw in contact te komen via de stemopnames die ze achterliet. Drijfveer van GE was door middel van innovatieve storytelling thema’s aan te snijden waar het bedrijf mee bezig is. In totaal genereerden de podcasts over de twee seizoenen bijna acht miljoen downloads. In 2015 stond de reeks zelfs gedurende acht weken op de eerste plaats in het iTunes klassement van meest gedownloade podcasts.

Beluister de podcast

Trader Joe’s - Inside Trader Joe's

Trader Joe’s, een keten van buurtsupermarkten in de VS, voert geen traditionele reclamecampagnes, noch doet het moeite om in de vakpers aanwezig te zijn. Toch weten heel wat mensen hoe het bedrijf business voert. Dat heeft alles te maken met Inside Trader Joe's, een cult podcast waarin de adverteerder informatie deelt over hoe het zich positioneert, onder meer over duurzaamheid, de keuze voor producten, zijn waarden, de groeistrategie, enz. Met een gemiddelde van naar verluidt 35.000 downloads in de eerste 30 dagen na het online zetten van een aflevering is het een van de populairdere brand podcasts. Sinds begin maart 2019 staat episode 12 live.

Beluister de podcast

MasterCard – Fortune Favors The Bold

MasterCard lanceerde begin dit jaar in samenwerking met Gimlet Creative het tweede seizoen van zijn podcast Fortune Favors The Bold. Daarrmee focust de adverteerder op de (toekomstige) rol van geld in onze levens en dit vanuit verschillende standpunten. Elke aflevering is gewijd aan het verkennen van de ongeschreven regels die lijken te bepalen hoe we over geld denken en over de mensen en bedrijven die ze durven te overtreden. MasterCard wil met deze branded audio content een dialoog op gang brengen met zijn consumenten.

Beluister de podcast

Tinder – DTR

Een podcast die het begrip ‘relaties in een digitaal tijdperk’ (her)definieert, die moet wel van de dating app Tinder komen, al bleef het merk zelf op aanraden van creatieve partner Gimlet Creative discreet op de achtergrond. In elke aflevering van DTR (de podcast liep in 2016 en 2017) kwamen de dating ervaringen van gewone mensen aan bod en de conversatie werd geleid door een presentatrice die zich profileert “als een gids in deze nieuwe wereld van dating, liefde en seks in cyberspace”. De beste openingszinnen, hoe omgaan met ‘dick pics’, wat met iemand die knapper is dan jij, geen taboe werd uit de weg gegaan. De podcast groeide uit tot een conversation starter op de sociale media... en op Tinder dates.

Beluister de podcast

eBay: Open for Business

‘Open for Business’, gecreëerd voor eBay door Gimlet Creative, richtte zich naar iedereen met een eigen zaak of die interesse had om er een op te starten. In dertien afleveringen kwamen de do's and don'ts bij het opstarten van een eigen bedrijf aan bod. Telkens kwamen echte ondernemers en eBay-verkopers aan het woord, onder meer over hun successen en hun mislukkingen en over welke lessen ze geleerd hebben bij het ondernemen. Het bedrijf motiveerde zijn keuze door te stellen dat een podcast het logische medium was om zijn verhalen te vertellen, vanwege de intieme band met de luisteraar en een medium dat geschikt is voor long content. In 2019 ging seizoen 2 van start.

Beluister de podcast

Benieuwd naar de andere toppers?