Marit Ginevro
Marit Ginevro
Head of Marketing
29/01/2019
“Hey Google, zet de radio op.” De impact van slimme speakers biedt opportuniteiten voor radio. Ook in Vlaanderen en Nederland zijn er al experimenten met dit nieuwe medium.

Ook in Vlaanderen wordt voice marketing de komende jaren één van de belangrijke trends. Daarvan getuigen een recent blogartikel op de BAM-website en de Voice Academy, een initiatief van Wavemaker en Media Marketing. 

Audio is een essentieel onderdeel van merkcommunicatie. In een voice search-omgeving zonder scherm, wordt het auditieve aspect van je merk belangrijker dan het visuele. Hoe spelen we in Nederland en Vlaanderen in op de nieuwe opportuniteiten die spraakgestuurde technologie biedt?

Nederland: Jumbo, Albert Heijn en Bol.com

Ook marketeers in Nederland beginnen de mogelijkheden van spraakgestuurde technologie te ontdekken. De supermarktketen Jumbo bijvoorbeeld is volop aan het experimenteren met spraakmogelijkheden. Klanten kunnen hun boodschappenlijstje dicteren en, indien gewenst, meteen ook bestellen via de smartphone of een speaker. Ongeveer 11% van de klanten maakt er al gebruik van.

Ook Albert Heijn en Bol.com zijn via spraakassistenten als Google Assistant te bereiken. Bij Bol.com krijgen gebruikers zo bijvoorbeeld de dagaanbieding te horen.

België: Colruyt en VRT

Colruyt is de eerste Belgische supermarkt die experimenteert met voice search. De supermarktketen lanceerde een proefproject via de Google Home smart speaker en via Android-smartphones waardoor klanten boodschappen kunnen doen met hun stem.

Ook de VRT-radiozenders experimenteren volop met de verschillende online audioproducten. Op die manier krijgen ze inzichten over de verwachtingen van de luisteraars om audio-entertainment interactief te maken.

Nu al kan al via je smart phone of via je smart speaker met je stem je favoriete VRT- radiozender bedienen of het meest recente VRT-radionieuws opvragen. Om de digitale extensies van bijvoorbeeld MNM hits, MNM UrbaNice, Klara continuo en Ketnet Hits op te vragen, ontwikkelde VRT enkele "skills" op de virtuele assistent Alexa, die je vindt op de smart speaker van Amazon. Tegelijkertijd werkt VRT ook aan een aanbod voor Google Assistant.

VRT experimenteert al volop met de mogelijkheden om klaar te staan als ook Nederlandstalige smart speakers op de markt beschikbaar zullen zijn. Intussen is sinds oktober Google Home beschikbaar in het Nederlands.

Vandaag kan je in ons land ook al de Echo bestellen, de Home en HomePod bestellen, maar ook deze toestellen spreken enkel Engels.

Interesse in adverteren via radio?

Contacteer onze matchmakers voor meer insights een een vrijblijvende offerte.