24/05/2019
Antoinette Ribas, AD bij DDB Brussels en juryvoorzitter Creative Belgium Awards voor print, outdoor, radio, film en direct, over haar favoriete radioinzendingen.
→Gerrit Kerremans: “De luisteraar van Radio 1 kenmerkt zich als eerder rustig, serieus, zakelijk maar ook dynamisch, gedurfd, werelds en verantwoord. Bij Radio 2 is de gemiddelde luisteraar meer gemoedelijk, volgend en nostalgisch, maar toch ook geïnteresseerd in wat er nu gebeurt. Die luisteraars willen ondanks hun leeftijd actief in het leven staan. De StuBru-luisteraar is dan weer hoofdzakelijk jeugdig, energiek, avontuurlijk en dynamisch.”
Gerrit Kerremans: “Radio 1 staat voor herkenbare en volwassen popmuziek. Je hoort er een selectie van de eerder traditionele en generalistische muziekgenres als pop, rock, soul, singer-songwriters en aanverwante genres, met klassiekers uit de voorbije vijf decennia en nieuwe muziek. Focus op lokaal talent is essentieel. De muziek heeft enerzijds een ondersteunende functie bij de gesproken informatie, maar Radio 1 biedt in zijn specifieke muziekprogramma’s ook een verdiepend aanbod met een grote ontdekkings- en actualiteitswaarde. Verder is er aandacht voor specifieke muziekgenres als folk, world, blues, en jazz.
Bij Radio 2 hoor je de grootste hits van vroeger en nu. De muziek die we daar draaien is breed toegankelijk, herkenbaar en tijdloos. Het is een selectie van ‘mainstream’-hits en klassiekers uit de populaire jaren zeventig, tachtig en negentig, aangevuld met de hits van vandaag. We hebben daarbij veel aandacht voor Nederlandstalige en Vlaamse producties.
Muziek, avontuur en verrassing staan centraal in het dagelijkse aanbod van Studio Brussel. De zender is een muzikale gids en trendsetter die luisteraars nieuwsgierig maakt en laat proeven van een breed scala aan nieuwe artiesten en stromingen. Overdag hoor je de beste en spannendste pop, rock, hiphop, dance en indie van het moment, afgewisseld met onverwoestbare tijdloze classics. ’s Avonds trekt StuBru volop de kaart van muziekavontuur en ontdekking, met extra aandacht voor talent van eigen bodem en een actieve muziekbeleving. Kortom, life is music.”
Gerrit Kerremans: “Klopt. Studio Brussel had de voorbije jaren een iets nauwer muziekprofiel, dat wel heel erg bleek aan te slaan bij het publiek. Het directe gevolg hiervan was dat het diversiteitspercentage naar beneden tuimelde.
Ik moet hier wel een belangrijke kanttekening bij maken. Studio Brussel heeft heel wat gast-dj’s die wekelijks een gespecialiseerd muziekprogramma verzorgen. Dit aanbod werd niet verrekend in de cijfers. In werkelijkheid ligt het diversiteitscijfer hoger. Sinds de vernieuwingsoperatie zien we dat de diversiteit bij Studio Brussel sowieso is toegenomen.”
Gerrit Kerremans: “Studio Brussel heeft zich muzikaal opnieuw wat scherper gezet. We zijn teruggekeerd naar de core business van die zender: een muzikale trendsetter en gids voor avontuurlijke en alternatieve muziek. Muziek staat meer dan ooit centraal.”
Gerrit Kerremans: “Zeker. Door deze streamingplatformen is er meer dan ooit nood aan muziekkenners die een interessante selectie maken uit het overaanbod dat de muziekconsument momenteel moet verwerken. Luisteraars hebben nood aan referenties en ankerpunten. Onze verschillende netten nemen deze gidsrol voor hun rekening. Uit eigen onderzoek blijkt ook dat radio het favoriete medium blijft om nieuwe muziek te ontdekken.”
Gerrit Kerremans: “Quota zijn niet zaligmakend. En ze voelen voor de programmamakers erg geforceerd aan. Gezien het relatief beperkte aanbod – we leven immers in een klein (taal)gebied – zijn de huidige quota (25% Vlaams producties voor alle netten, 30% Nederlandstalige muziek voor Radio 2 en 15% voor Radio 1) realistisch en haalbaar. Er is voldoende kwalitatief aanbod om deze quota te halen. Quota voor Vlaamse producties en Nederlands producties voelen bovendien natuurlijk aan.”
Gerrit Kerremans: “Er zal altijd een unserved audience zijn. Vraag is hoe groot dat is en of radio het ideale medium is om die behoefte in te vullen.”
Gerrit Kerremans: “We hebben een richtlijn ‘muziek en ethiek’. We houden geval per geval rekening met de aard van de controverse, gevoeligheden en het publiek van een zender. Ook actualiteit is een belangrijke factor. Wanneer de controverse actueel is en erg leeft onder de bevolking, dan springen we omzichtig om met het repertoire van die artiest en geven de presentatoren duiding bij de controverse. Censureren doen we liever niet.
We moeten we een onderscheid durven maken tussen het privéleven van de artiest en zijn of haar werk. De muziekgeschiedenis is wat ze is. Het is niet aan ons om die te hertekenen door aan censuur te doen.”
Contacteer onze matchmakers voor een offerte op maat.