12/04/2019
De groeiende populariteit van podcasts heeft de voorbije jaren ook grote merken aangespoord om zich aan deze bijzondere vorm van storytelling te wagen.
→Geoffrey is lang niet de enige Happiness-medewerker die een Google Home in huis heeft staan. Integendeel, het bureau heeft aan al zijn medewerkers zo’n hebbeding cadeau gedaan. “Omdat voice in de toekomst een volwaardig marketingkanaal gaat worden”, zegt de creatief directeur. “Wij moeten met dat apparaat kunnen omgaan. Ik ben absoluut geen geek, dus alle technologische ins en outs van het ding ken ik niet. En dat is ook bewust zo: als je niet exact weet wat de beperkingen van zo’n speaker zijn, kom je tot creatievere ideeën.”
Zelf gebruikt Geoffrey zijn speaker nog zoals de meeste Belgen, zegt hij: heel praktisch en bijna puur utilitair. “Dat gaat van muziek afspelen, over de weersvoorspellingen opvragen tot spullen aan mijn boodschappenlijstje toevoegen. Dat is dus eigenlijk nog een beetje het primaire stadium. Aan pure entertainment-toepassingen zitten wij in België nog niet, in tegenstelling tot de Verenigde Staten bijvoorbeeld. We lopen wat dat betreft wel wat achter.”
Enkele weken geleden bevonden de slimme speakers zich nog in het oog van een mediastorm toen bleek dat ze ongevraagd bepaalde conversaties in huis opnamen en doorstuurden naar Google en consoorten. Schrikt zoiets de reclamemaker niet af? “Tja, je kunt je daar natuurlijk vragen bij stellen, maar ik denk niet dat er nog een weg terug is. Ik heb ook niet de indruk dat consumenten massaal dat soort apparaten zijn gaan boycotten, nadat die praktijken bekend werden. Men blijft gewoon dat soort spullen kopen. De enigen die ervan wakker liggen, zijn ook mensen die ouder zijn dan veertig, vrees ik. Jongeren schrikt zoiets niet meer af.”
Om af te sluiten: Geoffrey verwacht dat voice in de toekomst een volwaardig marketingkanaal zal worden. Hoe ziet hij dat concreet evolueren? “Als ik nu aan onze creatieve ploeg vraag om eens na te denken over toffe toepassingen voor zo’n speaker, komen er voorlopig nog heel utilitaire ideeën naar boven. Dingen als: de speaker gebruiken om mensen te helpen die stotteren. Dat is zeker tof en handig, maar ik denk dat er nog veel meer mogelijk is. HBO en Netflix hebben in de V.S. al campagnes gedaan via Alexa en Google Assistant. Daar ligt nog een enorm groot onontgonnen terrein.”