Justine De Bruyn
Justine De Bruyn
Account Manager
03/04/2020
Door de coronacrisis zitten miljoenen Vlamingen aan hun huis gekluisterd. Zorgt de nieuwe situatie voor een verandering in het luistergedrag op Spotify? We onthullen hieronder 4 nieuwe wereldwijde trends.

Bij Var kan je je radioplan aanvullen met Spotify. Dat laat adverteerders en mediaplanners toe om luisteraars doelgericht te bereiken via audiostreaming op basis van hun demografische gegevens, interesses, luistergewoontes en stemming.

Spotify For Brands Worldwide is nog volop het effect van de verschuivingen in ons dagelijkse leven op ons streaminggedrag in kaart aan het brengen, maar deze trends vallen al op:

Trend 1: Listening Moves Home, Creating New Habits

Het luistergedrag verschuift naar de thuisomgeving en creëert nieuwe gewoonten. Het stroomverbruik in huis via toestellen zoals laptops, gameconsoles, tv's en smartspeakers begint te groeien.

Trend 2: Mobile Still Dominant, Acts as Remote

Mobiel blijft het belangrijkste platform waar gebruikers naar Spotify luisteren, en wordt steeds vaker gebruikt als afstandsbediening om andere toestellen mee te bedienen.

Trend 3: Focusing on Family and Domestic Tasks

Huiselijkheid wordt de norm. We zien een toename in afspeellijsten voor gezins- en huishoudelijke taken zoals koken en kuisen, kindermuziek, en een verschuiving naar muziek voor telewerk.

Trend 4: Using Time Indoors for Reflection, Education & Entertainment

De keuze van het podcastgenre weerspiegelt de houding van luisteraars ten opzichte van de wereld om hen heen. We luisteren naar podcasts rond zelfreflectie (wellness, meditatie) en entertainment (sport, comedy).

Justine De Bruyn, account executive Digital & Spotify bij Var: “Adverteren via Spotify zorgt voor een performante en betaalbare audiocampagne. Als luisteraars zich aanpassen aan een nieuwe norm, bedenk dan hoe jouw merk op een relevante en geschikte manier kan adverteren.”

Wat kan jij bieden terwijl mensen thuis meer tijd met familie doorbrengen? Hoe kan jouw merk stress verlichten, een moment van pauze bieden en het welzijn van de luisteraars bevorderen?